maandag, december 19

Wijze raad

Jaren geleden werd ik behandeld door een haptonoom. Vanwege stressklachten. Omdat ik altijd maar aardig gevonden wilde worden. En ik vond het vreselijk belangrijk dat iedereen tevreden was over mij en wat ik deed. Al die zaken bij elkaar opgeteld leidde tot hyperventilatie in optimale vorm. Tintelende vingers, een pijnlijk gevoel op de borst... 'Man, ik denk dat ik dóódga!' Dat was niet zo. Het was wel het begin van de behandeling door genoemde haptonoom. Eén van de betere stappen in mijn leven. Maar dat bleek later pas. In het begin vond ik hem helemaal niet aardig, die haptonoom, veel te confronterend.

Hij leerde me eerst weer ademhalen. En toen om rust te nemen en voor mezelf op te komen. En al doende leerde ik dat mensen me toch wel aardig vonden. Daar hoefde ik helemaal niet zoveel moeite voor te doen. Dat was het moment dat de behandeling overging van confronterend naar verfrissend. De onaardige haptonoom bleek een aardige en vooral ook wijze man te zijn.

Eén van de belangrijkste lessen was het omgaan met stress. 'Als het zó druk op je werk wordt dat je het niet meer overziet,' zo sprak de wijze man, 'dan kun je eigenlijk nog maar één ding doen. Je zet een hele dikke, vette streep onder die dag. Neem jezelf voor dat alles wat je na die streep nog doet meegenomen is. Besef dat er morgen weer een dag is. Op die manier wordt het een optelsom. Druk + druk, dikke streep... = rust.' Als je dat niet doet kan druk + druk leiden tot verstikking en daar schiet niemand iets mee op.

Vanmiddag om 13.30 uur zette ik een dikke vette streep. Vanwege druk + druk. En dat gaf zoveel rust dat ik toch nog heel veel werk af kreeg én met een tevreden gevoel naar huis ging.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Er is een verschil tussen druk hebben en druk voelen. Gewoon afmaken wat je kan en de rest... Mañana

Anoniem zei

Wat goed om dat zo te kunnen voelen! Ik denk dat het druk hebben meer een gevoel is, en ieder heeft daar zijn eigen grenzen in. Bij mij helpt altijd de boel even ordenen, op een lijstje zetten en dan bovenaan bij het belangrijkste beginnen. Dat geeft al een hoop rust!

Oja, dat andere mobieltje, van vorige week, die is van 'de baas'!

Anoniem zei

die ga ik onthouden!

Anoniem zei

Ik ben trots op je. Omdat ik weet hoe verdomd moeilijk het is grenzen voor jezelf te trekken. Ik moet dat ook leren, al is het op een ander (lichamelijk) vlak, en pas de laatste maanden gaat me dat goed af. Misschien dat het me helemáál goed af gaat wanneer ik ook van die strepen ga zetten.
Goed gedaan Donder!

Anoniem zei

Dus het was one of those days... Hoeveel zullen er nog komen, denk je?

Anoniem zei

OT: over stress gesproken..... Bedankt voor de tip, maar heb de rechtsbijstand verzekering ingeschakeld vandaag.
alfi

Anoniem zei

Wat een wijze raad...maar wat doe je als je erg druk bent in je hoofd???? en de knop niet op nul kan zetten??? antw. dan zit je van 3 tot 5 achter de pc..logjes te lezen en zinvolle ???antwoorden te geven...Zou die hap... daar ook antwoord op weten???Lieve groet en kus XXX

Anoniem zei

Goede les. En nog beter dat je 'm ter harte neemt.

Zou ik ook eens moeten doen...