maandag, december 26

Kerstpuzzel

We maken hem al zo lang als hij bestaat; de kerstpuzzel van het Dagblad van het Noorden. Een pagina vol cryptische rebussen met dit jaar als thema 'reizen'. Nou, dat moet toch een makkie zijn voor mensen die zo van reizen houden als wij. Niet dus. Het is inmiddels dag drie en we hadden er tot vanochtend nog maar 18 gevonden. Van de 40! De laagste score ooit volgens mij.

Hij komt uit op zaterdag. Dan beginnen we allemaal te puzzelen. Eerste kerstdag wordt hij dan meegenomen naar de kerstmaaltijd. Gisteren dus. En we kwamen écht niet verder dan die 18 oplossingen. Maar vanochtend... 'u hebt mail!' deed mijn computer. Collega Hejemato schreef: 'Hoeveel hebben jullie er? Wij zitten nu op 20.' We wisselden antwoorden uit. En kwamen zo weer een stapje verder.

Straks komen de jongens voor gezelligheid, cadeautjes en vissoep met tappas. Hun oma (van de kant van Peer z'n ex) maakt ook altijd de kerstpuzzel, dus misschien wordt er van die kant nog iets toegevoegd.

Terwijl ik dit blogje tik heeft Peer een collega op de MSN. 'Hoeveel hebben jullie er?'. Peer hangt de krant op naast de computer en gaat antwoorden doorgeven.

En zojuist ging de telefoon, mijn moeder. 'Volgens mij heb ik nummer acht gevonden hoor. Maar ik denk dat het niet goed is want wat heeft haring nou te maken met reizen?' Dat ik mijn liefde voor kamperen niet van huis uit heb meegekregen is bij deze dan ook meteen duidelijk.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit soort puzzels zijn gaaf. Mijn moeder heeft een vriendin in Frankrijk, elke week maken ze 'samen' (via MSN, SMS, mail etc) een cryptogram. Grappig. Succes Donder!! Een beetje gevoel voor taal komt nu vast erg van pas ;-)

Anoniem zei

Leuk om te doen!
Als je nog ergens mee zit, stuur maar deze kant op: een frisse blik wil ook wel eens helpen.

Anoniem zei

Ja, leuk! Hij kwam eerste kerstdag óók mijn moeder voorbij. Zwager J. stond gisteren op het antwoordapparaat met één oplossing en ik had er nog één voor hem. Eh... ik neem 'em morgen even mee. Effe kijken. Goed?