zondag, december 4

TZ IRL

Mijn nichtje J. van zestien is in alle opzichten een puber. Giebelend gaat ze door het leven. Ze houdt zich bezig met dingen zoals school en huiswerk, maar dat is bijzaak. Eigenlijk draait het maar om één ding: jongens. Zo herkenbaar is het. Ooit was ik zelf zestien en al-tijd verliefd...

En net als vroeger bij haar oude, half bejaarde, tante Dondersteen heeft nichtje J. vaak verkering. Heel vaak. Ik zal niet zeggen dat haar vriendjes iedere week wisselen maar toch zeker één keer per maand is er een nieuwe vlam. Ik kan dat allemaal niet zo goed bijhouden dus meestal vraag ik mijn zus wat de laatste stand van zaken is. Opdat ik geen al te grote blunders bega als ik toevallig één van die vriendjes tegenkom. 'Zooo... dus dit is Bauke?' En dat dan blijkt dat Bauke al láng is ingeruild voor Didi, die inmiddels vervangen werd door Pytrik, die het veld moest ruimen voor Jochem die vervolgens vervangen werd door René die van plaats ruilde met William, die opgevolgd werd door Martijn waarna Johan kwam die inmiddels ook al weer verdwenen is...

Vandaag vierden we sinterklaas bij zus en zwager thuis. Ik had van te voren begrepen dat er op dit moment even geen vlam was in het leven van nichtje J. Maar daar was tussen mijn laatste telefoontje met zus en vandaag al weer verandering in gekomen want de mobiel van nichtje J. piepte zich het leplazerus vandaag. 'Piep-piep' ging het en nog voor ze haar mobiel greep verschoot ze al van kleur. Zou het? Zou hij? Alweer een SMS? Dan keek ze, vervolgens een giebel en dan weer die kleur. Ja hoor hij was het! Patrick heet de nieuwste vlam. Dat hoeft u niet op te slaan hoor, het is maar tijdelijk.

'Lees eens voor?' vroeg ik aan nichtje giebel. En dat deed ze. Er kwam een tekst als 'hoe is het met jou, met mij is het goed, wat ben je aan het doen?' en toen las ze voor: 'kus, kus, kus, TZ, TZ, Patrick'.
'Huh? Wát SMS't hij??'
Giebel.
'Kus, kus...'
'Ja, dát snap ik nog wel...'
'En dan TZ...' Giebel. Kleur. Giebel.
'Wat is dan in hemelsnaam TZ?' vroeg ik verbaasd. Ik kon er werkelijk niks bij bedenken.
'Tongzoen...' giebelde nichtje J.

Weer iets geleerd. TZ is een tongzoen. En die stuur je tegenwoordig via een mobiele telefoon, die tongzoen. Soms denk ik wel eens dat de wereld achteruit gaat. Want in mijn tijd was een tongzoen nog wat hij zegt te zijn. Een zoen waarbij de tong betrokken was. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het - wat dit betreft althans - vroeger dus écht beter was. Of zou nichtje J. ook wel eens echt TZ'en met Patrick? Als ze hem IRL ziet?

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Geef mij maar een ouderwetse echte natte live TZ !

Anoniem zei

Wel zo hygiënisch...

OT1: Je feed heeft na een korte maar intense opleving de geest gegeven, waardoor ik er even niet was dus.

OT2: GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS

Dat ding doet het ook op eem mp3 speler van 23 euro.

Anoniem zei

Och meid, vroeger moest je álles zelf doen. - Maar dat was niet erg. ;)

Anoniem zei

hahaha dan heeft ze in ieder geval vast droog geoefend. Ik heb niet ge-TZ-d voor ik 18 was, getver, met je tong in elkaars mond, dat kón toch nooit lekker zijn? Heb naderhand wel het een en ander ingehaald..

Anoniem zei

Wel makkelijk zo. Veel minder klef. En je kunt het ook met tien mensen tegelijk doen en dat nog ongemerkt ook!
Giebel giebel giebel.

Anoniem zei

Oké dan... ik ben dus het betreffende "nichtje J." (Dat klinkt best wel crimineel, vindt je ook niet?), en ik ben lekker helemaal niet zoals mijn "tante R." beschrijft..!
groetjes -=xXx=-
Nichtje J.

Dondersteen zei

Nou reageert nichtje J. op dit blog en krijg ik geen TZ? Wat is dit nou?? :)

C'est Lavi zei

Ze heeft wel lef dat ze opbiechtte dat TZ"stond voor tong zoen. Ik geloof dat ik er richting tante en moeder maar Tot Ziens van had gemaakt gheghe. Kus (geen TZ), Laaf x

Anoniem zei

commentaar natuurlijk bij het verkeerde log gezet.... je zal ook Drop heten...

Anoniem zei

hahahaha ,ja die jeugd...wat een mooie tijd he...tz...hahaha en wat leuk geschreven...Hhhaaaaaaaah Lieve groet..en ........neeeeeeeeeee

Anoniem zei

(ot:)Je hebt helemaal gelijk,de rust komt pas na Kerstmis...maar sint maakt even een tussenstop...Moet nog zien ,of Kerst Huize Oma,gevierd wordt,en dan krijgt oma haar handen vol...Als iedereen komt..((16 pers.inclusief kl.kind.)exkl.oma..dan barst oma's huisje uit haar voegen....en wordt er gebivakeerd in de kamer..allemaal slapers...of oma moet de centebak
weer omdraaien,en kamers elders reserveren,komt tijd,komt raad.Daarom die tussenstop.....hahaha

Anoniem zei

TZ ieuwwwwwwwwww..... :)
NM