zondag, december 11

Druk

'Kunnen we nog even langs de Praxis,' vroeg ik Peer toen we vanaf de kerstmarkt in Norg terugreden naar Assen. 'Wat wil je dan bij de Praxis?' vroeg Peer. 'Even nog rode ballen halen voor in de boom...' Ik had gisteravond de boom opgetuigd. En daar waar ik voorgaande jaren koos voor strak met zilver, of paars, of blauw, of wit, had ik dit jaar gekozen voor warm. Beertjes hangen in de boom. Met rode kerstmutsjes op. Zó gezellig. Maar hij was nog wat kaal. Vandaar de plotselinge behoefte aan rode ballen.
Toen we bij de Praxis het grote parkeerterrein op wilden rijden stonden we al in de file. Het was niet een beetje druk, het was mega-druk. Heel Assen had besloten om op deze zondagmiddag te gaan shoppen. Wij lieten ons er niet door uit het veld slaan en gingen naar binnen. Even rode ballen halen en dan er weer uit. Dat was een strak plan.

En toen we door de kerstafdeling schuifelden begon ik met mijn favoriete 'treiter'-spelletje.
'Ik ben blij dat het niet zó druk is,' zei ik op heel serieuze toon tegen Peer. Het pubermeisje dat vlak voor me liep keek vernietigend achterom. Zij was tegen haar zin meegesleept naar dit mega-spektakel, dat was wel duidelijk. Even later..
'Ik ben blij dat het niet zo druk is...' De vrouw van mijn leeftijd keek me aan en begon heel hard te lachen. Bijna hysterisch te lachen. Zij was al véél te lang binnen! Weer tien meter verder...
'Ik ben blij dat het niet zo druk is...' Een man draaide zich om met open mond. Dat kón ik toch niet echt menen? Ik begon te lachen. Hij kon het niet echt waarderen geloof ik. Ook tegen zijn zin in de Praxis zeker.

Een half uurtje en vijf keer 'ik ben blij dat..' later stonden we bij de kassa.
Met rode ballen en pretogen van de lol. Eenmaal thuis werden de rode ballen toegevoegd aan de boom. 'Zo, dan kan nu de kerst beginnen!' riep ik enthousiast.

'Miauw...' klonk het aan mijn voeten.
'Nee Noes, het is nog maar drie uur, nog láng geen etenstijd!'
'Miauauauwwwww....'
'Wat? Nee. Echt. Nou moet het niet gekker worden. Dat kán toch niet!'
'Mi-hi-au-au-auwwww...'
'Nou goed, voor deze ene keer dan.' Ik vond nog een miniboompje op zolder en zette hem naast de bank. De lichtjes gingen aan en zo heeft Noes nu ook zijn eigen boom. Om onder te liggen.

Wat zegt u? Verwend? Echt wel. Tot op al z'n kattenbotten.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dus dat was JIJ bij de Praxis!! En ik maar denken: wat een raar mens...
Noes boft maar trouwens. Want rare mensen nemen toch maar mooi even de moeite om óók de kat een fijne kerst te bezorgen...

C'est Lavi zei

Haha, da's inderdaad wel een hele verwende! Die van ons liggen, als ware kerstcadeautjes, heerlijk onder de grote boom te slapen. Ook lief :-)

Anoniem zei

wij hadden van gisteren ook zo'n soort verhaal, wij gingen de drukke winkels niet in..... dat doe ik van de week wel, als de rest van Nederland moet werken...
mooie boom van Noes!
Drop

Anoniem zei

Ik ken iemand die jou met een supervernietigende blijk de grond in had gekeken ... zijn naam eindigt en begint met een B!!!

Anoniem zei

blijk=blik natuurlijk

Anoniem zei

t'Is wel behelpen hoor, wanneer je in een provincie woont met maar één bouwmarkt.

Anoniem zei

Nee Crash, daar had ik een gevat antwoord op gegeven.

Anoniem zei

Ik was er ook maar wees gerust ook bij de Tuinland was het druk. Komt denk ik van het slechte weer en iedereen bedacht hetzelfde.

Anoniem zei

Onze kat krijgt géén eigen boom. Hij zit in een complot met Fran. Fran geeft de bal een zetje zodat hij leuk wiebelt en de kat geeft 'm de eindzwieper de boom uit. Maar goed dat ze van plastik zijn...