donderdag, december 29

Opruiming

Het is vandaag opruim-dag. Ik heb, sinds de kerst achter de rug is, de kriebels. Het oude jaar moet er uit. De oude dingen moeten weg. Tijd voor nieuw, tijd voor een schone lei, tijd voor een lege bladzij. Ruimte moeten we hebben.

Vanochtend besloot ik dat de boom er eerst maar uit moest. Hij stond me in de weg en ik was klaar met kerst. Dus sleepte ik alle dozen weer van boven naar beneden, ontmantelde de boom, vulde al die dozen weer met ballen en versierselen en bracht vervolgens alles weer naar boven.

Daarna soppen. Eerst de keuken want die was tijdens de kerstdagen intensief gebruikt. Daarna de kamer. Toen stofzuigen. Dweilen. En tussendoor allerlei troep opruimen. Buiten dwarrelden sneeuwvlokken vrolijk door de lucht, binnen stond lekkere muziek op. Ik ging als een speer. Greep hier wat, poetste daar wat en ja hoor... het oude jaar is bijna verdwenen. Er is weer ruimte.

Nu nog even boodschappen halen en dan vanavond naar Norg. Dan gaan we uit eten met mijn moeder, zus en zwager. Want het is de sterfdag van mijn vader vandaag. Acht jaar geleden stierf hij. En dat herdenken we ieder jaar op gepaste wijze. Zijn wijze.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk dat je je vader niet beter kan herdenken dan zo. Zoals hij het had gewild. Je weet maar nooit, misschien kijkt hij mee, en is hij blij dit te zien...

C'est Lavi zei

Fijne avond Donder en familie. Wat een mooie manier om je vader te herdenken :-)

Anoniem zei

gezellige én fijne avond, 8 jaar alweer.....
Drop

Anoniem zei

Ik kan me helemaal inleven in het verhaald dat je over het sterven van je vader vertelt. Het samen-zijn, samen-beleven en samen-herdenken maakt het tot iets bijzonders. En het is goed als dat kan.