woensdag, december 14

Driedubbelellende

Ik ging met grote tegenzin naar haar toe. Maar het moest. De dubbele wortelkanaalbehandeling van een paar weken geleden zou vandaag worden afgewerkt. Fluitje van een cent. Nog even schoonmaken, nieuwe vulling er op en klaar. Ein-de-lijk klaar. Zo stond het in de planning.

Er werd niet verdoofd. De zenuw was immers inmiddels op non-actief gezet en in principe zou ik niks meer voelen. Aldus mijn aardige Zuid-Afrikaanse tandartsmevrouw. 'En als u wel ies voel dan moet u eve zeggen, dan verdoof wij alsnog.' Ik blijf het een grappig taaltje vinden en knikte dus lachend dat ik het begreep. De behandeling begon. En ja hoor.. 'Aughwww!!!' gorgelde ik. 'Oei, das nie bes... ik gao snel even verdoof',' zei de tandarts. De verdoving deed zijn werk. De behandeling ging verder. 'Het is toch raor hoar,' mompelde de tandarts. Ze keek eens naar het computerscherm waar inmiddels een serie van acht foto's te zien was. Allemaal van deze ene kies. Ze keek weer naar mijn kies, of eigenlijk keek ze in mijn kies, en toen weer naar het computerscherm. De boor kwam er bij. 'Nog eve een stukkie boare...' mompelde ze weer. En weer keek ze met een grote frons richting computer. Het haakje kwam er bij ze zette kracht en toen...


'A-ha!, Ik wis het, ik wis het!' ze danste nog net geen rondje.
'Dus daar wordt jij blij van,' zei de assistente lachend.
'Joa, nou en of!' jubelde mijn tandarts.
Ik nam zelf aan het gesprek niet deel want op dat moment zaten er twee keer vier vingers, een haakje, een boor, een hele serie watten en een afzuigding in mijn mond. Dat praat wat moeizaam, dat kan ik u verzekeren.Toen alles weer uit mijn mond was vroeg ik wat er aan de hand was.

'Kijk,' zei de tandarts terwijl ze naar de foto wees, 'Daar is één wortelkanaal en daar is nog één wortelkanaal. Beide heb ik de vorige keer behandeld. Maar kijk nou nog eens, daar, verstopt achter het linker wortelkanaal zit er nog ééntje. Heel bijzonder, drie kanalen. Hij had zich verstopt, was op de eerste foto's niet te zien én ik kon er haast niet bij. Maar nu is hij open en ik ben blij.' Jubel, jubel, juich, juich.


Zij blij. Nou ik nog. Want ik lag weer een heel uur lang op mijn kop vandaag (het is de kies linksboven en dan he-le-maal achterin) en daar word je echt niet vrolijk van. Daarnaast zit ik weer met twee dagen van die smerige napijn én moet ik in januari nóg een keer voor een nabehandeling. En dat zal dan, net als vandaag, de laatste keer zijn?



PS: ondanks bovenstaande ging ik wel gewoon door met proefkoken voor de kerst (met mijn eeuwige dank aan de uitvinder van de paracetamol). Vandaag testen we het koude voorgerecht. Bij Peer staat het resultaat. Ook maakte ik nog een pavlova met fruit/slagroom vulling. Maar die is te groot uitgevallen. We nemen hem mee naar mijn moeder om hem daar soldaat te maken...

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Het blijft tobben hè? Ik mag deze week ook weer twee keer. Loop sinds maandag met een kroon zonder stift, dus ik mag absoluut nergens in happen want anders zit ik met een groot gat in mijn voorkant.
Ik geloof niet meer in laatste keren bij de tandarts, mijn Haarlemse tandarts probeert me ook iedere keer op te beuren, maar ik ge-loof het gewoon niet meer!

Anoniem zei

Ach lieve Donder, wat een gedoe toch elke keer met die rotwortelkanalen. (scrabble!)... maar wie weet, en ik heb daar heeeel veel vetrouwen in, betekent het enthousiasme (hoe enthousiast kun je als tandarts worden?) toch echt iets positiefs!!
OT: Ik kan het. Natúúrlijk! Maar niet in de al te korte tijd die ik hiervoor krijg. Bij mij valt het kwartje iets minder snel dan gemiddeld bij anderen ;-)
Maar we zullen zien. Ik zet alles op alles!

Anoniem zei

die tantartsen weten wel wat ze doenhe..ze proppen je mond vol,met vanalles en nog wat,,en zij kunnen zonder commentaar te krijgen,,rustig hun gang gaan,,hahaha lieve groet X

Anoniem zei

Ik wist het!! Je bent en blijft een dondersteen. Je kies doet gewoon met je mee.

Anoniem zei

Ik voel met je mee. Gezellig samen lijden.
alfi

C'est Lavi zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
C'est Lavi zei

Alleen al van het lezen, krijg ik kiespijn. Ik ren gauw naar Peer om de lekkere hapjes te bekijken :-) Sterkte Dondertje!

Anoniem zei

Ik heb medelijden met je. Ik ben gezegen met een goed gebit. Zelden iets mee aan de hand. Mijn misses echter niet en moet de ellende die jij moet doorstaan ook zeer regelmatig ondergaan. Ik aan aan haar zien dat het niet leuk is. Sterkte dus

Anoniem zei

iets extra's van moeder natuur heet dat.... pfffft dat was afzien, potdomme, maar goed, misschien is het nu dan écht klaar
Drop

Anoniem zei

Ik wist wel dat je anders dan anderen bent...

Anoniem zei

Hoe banger je ervoor bent, hoe harder het je aanpakt lijkt het wel