zondag, februari 19

Stilstaan

Ik hou van plaatsen waar de tijd stil lijkt te staan. Je kunt me ook wel een plezier doen met moderne architectuur hoor, echt wel, maar de plekken waar de tijd stil lijkt te staan, plaatsen waar duizenden voetstappen de straatstenen uitgesleten hebben, die plaatsen hebben meer ziel vind ik.

Orvelte is één van die plekken. We komen er graag. Niet tussen april en oktober, dan is Orvelte van de toeristen die er in grote getale rondlopen. Maar in de wintermaanden is Orvelte voor ons. Dan slenteren we over de Drentse keienstraatjes en kijken we even binnen bij de schaapskooi. We gaan, na ons rondje door het dorp, naar café Warmolts waar de deurbel luid klingelt als je er binnenstapt. Dan nemen we, gezeten aan een krakkemikkige tafel mét zwilk, koffie met een plak krentenwegge. En daarna lopen we terug naar de auto en gaan we achter onze frisse neuzen aan, weer richting huis.

In onze tas zit dan altijd een camera vol
foto's en, heel soms, zelfs een filmpje. Een voorjaarsfilmpje. Om nog even na te kunnen genieten.

11 opmerkingen:

C'est Lavi zei

Oooh, da's ons droomhuis! (die in het filmpje bedoel ik)

Anoniem zei

Tafel mét zwilk! En weer mooie foto's.

Anoniem zei

Mooi uutstappie. Goa ik ook ies doen.

Anoniem zei

Wat was het een lekkere dag vandaag. Langs de weg naar Zandvoort stonden al narcissen in bloei. Dat is heel erg vroeg weet ik uit ervaring.
En foto's natuurlijk, jullie hebben je ook weer lekker te goed gedaan aan het schieten van plaatjes zie ik!

Algje zei

Yuk wat een lelijke ouwe zooi weer. Verrotte boerderij, de weg niet eens geplaveid. Tss, echt achtergebleven gebied hoor. Geen wonder dat er geen mens te bekennen is: wie wil dáár nou zijn? Even wat randstedelijke ontwikkelingswerkers op af sturen om er een net vinexwijkje van te maken?

Dondersteen zei

@Taaldoos: ik wilde hier reageren met: 'jaloers?' maar bedacht me toen dat dáár geen vraagteken achter hoeft! *grijns*

Algje zei

Ik jaloers? Hoe kom je d'r bij! Ik ben trots op ons asphalt (kijk eens hoe mooi gespeld) en beton. Zo netjes, zo efficiënt. Dát is pas beschaving! :-)

bubblygirl zei

krentewegge en zwilk...twee onbekende woorden die ik nog nooit ben tegengekomen..is dat Nederlands of een plaatselijk dialect??

Anoniem zei

Het is zo fijn,om eens terug te kijken.Dat kan ik nu,dank zei jou...Orvelte...waarvan ik weet dat ik de klemtoon vwrkeerd leg ,orVELte...maa ik ben van hier,en was slechts toerist...daar..nou ook een beetje inwoner>We hebben dat prachtige plaatsje bezocht,een paar keer , in de periode dat we in Stdsknl woonden.Fijn om het nog even terug te zien...en de beschrijving is ook precies zoals ik dat toen aanvoelde....dank je....Lieve groet en kus

Anoniem zei

En als je Bourtange eens een bezoek brengt,hoop ik ook daarvan weer eens een foto te zien,,,,en indertijd,25jr terug ongeveer,was daar ook een kaffeeke,oud,waar we koffie dronken...groet

Anoniem zei

Heerlijk terug in de tijd, maar het is inderdaad jammer dat het er in de zomer zo druk is. Mijn zusje heeft hier het feest voor haar trouwen gevierd in de plaatselijke bar. Errruuugg gezellig.