zondag, februari 5

Kunstkenners

In het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen slenterde ik, samen met Peer en mijn moeder, van ruimte naar ruimte. Ik rook de geur van teer en touw. Ik zag op foto's hoe het vroeger was. Ik ging trappetje op, trappetje af. Daar hou ik wel van, echt zo'n sluip-door-kruip-door museum. Ik ging een trappetje af en stond oog in oog met een levensgroot schilderij van een maritieme grootheid. En groot was ie.

Naast me kwamen twee jongentjes staan van een jaar of zes. Ze keken, onder de indruk, op naar het enorme schilderij. 'Hij kijkt wel streng, vind je ook niet?' vroeg ik aan het ene jongetje. Hij knikte zo hard dat z'n hoofd er bijna afviel. 'En,' zei het andere jongetje met ontzag in zijn stem, 'hij heeft ook een héééle dikke buik!'

'Ik weet wel hoe dát komt,' zei het eerst jongetje.
Ik keek hem vragend aan.
'Hij heeft veel te veel koekjes gegeten!'

Leuk was het, in het Scheepvaartmuseum. Erg leuk. Dus als u in eens in het prachtige Groningen bent... Ik kan evenwel niet garanderen dat de zesjarige kunstkenners er dan ook zullen zijn.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar de dikke buik is er wel. En misschien, héél misschien, vindt u koekkruimels...

Anoniem zei

Leuk verhaal,en van kleine kinderen kan je alles verwachten,,,gewoon zeggen wat ze denken...leuk toch !!!
lieve groet en kus

ben ook hiernaar toe verhuisd..sylvianne

C'est Lavi zei

Hartstikke O/T: ik heb het filmpje op mijn blog gezet

Anoniem zei

Mooi museum, dat Noordelijk Scheepvaartmuseum, maar niet voor gehandicapten. Straks gaat het ook op in Het Groninger Forum, dat aan de oostzijde van de Grote Markt de functies van historisch museum, bibliotheek, en debatcentrum combineert. Mijn persoonlijke favoriet in het scheepvaartmuseum is overigens een maquette van een ouwe scheepswerf.

Anoniem zei

Er is niks beters dan je wentelen in melancholie, dat ga ik toch niet verklooien door aan je bloemen te ruiken of lachen om twee mini-museumbezoekrtjes.
(ik was inmiddels al langs geweest)

Anoniem zei

Wat fijn,dat je me gevonden hebt...ik heb je echt gemist...en anderen ook,ze zullen me ook nog wel vinden,,,Ben echt blij

Anoniem zei

een leerzaam uitstapje dus! educatief hoor
xx

Anoniem zei

Als je nou nog eens naar het sLeepvaartmuseum wilt?? In mijn stadje is er één, en niet zomaar één. Dan ga ik met je mee :)

bubblygirl zei

Wel...hadden ze dat al wel in die tijd..koekjes? Nu Groningen, ik ben het es effe gaan opzoeken op de kaart...het is gewoon kei ver van hier, dat is gewoon aan de andere kant van Nederland!