vrijdag, februari 10

Royalty's

Het voordeel van het schrijven van een boek is dat je op enig moment je royalty's krijgt uitbetaald. Wow. Bij Free Musketeers is dat 1 keer per jaar, in januari. Stelt u zich er nu vooral niet teveel bij voor en doe daar dan nog eens de helft af. Het is namelijk zo dat in dit geval de uitgever al het risico loopt én dat je je boek in heel lage oplage kunt uitgeven. De tegenprestatie daarvoor is dat de schrijver vervolgens geen hoog percentage aan royalty's krijgt. Ik zat en zit daar niet mee. Het ging mij om het uitgeven op zich. Dat was al een geweldig avontuur! En wat ben ik trots op en blij met het eindprodukt. De royalty's zijn dus een zakcentje. Leuk meegenomen. Maar meer niet.

Maar toen in januari een mailtje van de uitgever kwam waarin stond hoeveel boeken ik verkocht had was het toch wel even leuk. Toen daarbij ook nog eens vermeld werd dat ik mijn bankrekeningnummer even moest doorgeven werd het nog leuker. En toen de royalty's binnenkwamen was het toch wel even 'een momentje'. Royalty's. Misschien niet veel. Maar wel de mijne. Vanwege mijn boek. Glim. Glim. Glunder.

Maar dan. Wat doe je met dat geld? Daar moet natuurlijk iets bijzonders van gedaan worden! En dus gingen Peer en ik vandaag naar de juwelier. Waar we de opdracht gaven om deze steen in een setting te maken. Zodat het boek over Australië er voor zorgt dat de steen uit Australië ook daadwerkelijk door mij gedragen kan gaan worden.

Ik ben helemaal tevreden. Ook al weet ik nog niet wat het geintje gaat kosten. De goudsmid moet er aan te pas komen en dan krijg ik een offerte. Maar ach, dat kan toch niet meer fout gaan?

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Is dit je flexibele beloning?

Dondersteen zei

@Hejemato: tja, wat zal ik daar eens van zeggen. Gelukkig was ik in deze zaak wél eigen baas! :)

Anoniem zei

Proficidinges. Agatha Christie move over. Leuk hoor.

Algje zei

Gefeliciteerd! Jij glimt net zo hard als de opalen. En terecht.
Welke van de twee stenen wordt gehangen? Fluister je me nog eens toe hoeveel d'r verkocht zijn?

Anoniem zei

Het feit alleen al dat je kunt roepen: "Heb ik van de royalties van mijn eerste boek gekocht" is al een hele kick. Niemand hoeft te weten wat je er wel of niet nog zelf bij hebt moeten passen ;-)!

Dondersteen zei

@Noordmiep: het wordt een hanger. Maar een boekenhanger is toch bijna net zo mooi als een boekenring? :)

Anoniem zei

En zeker niet onverdiend, meid. Ben heel blij voor je, en voor al die mensen die van zo'n juweel hebben mogen genieten.
Wanneer komt de volgende?
Wanneer komt de film?
alfi

Anoniem zei

gewéldig, geniet geniet!
Drop

Peer100 zei

Gefeliciteerd, glunder nog maar even door!

bubblygirl zei

da is gewoon geweldig he! ik vind toch dat je het verdiend hebt...en nu gewoon iets leuks voor jezelf kopen, heb je verdiend!!

Anoniem zei

VRIEND!