zaterdag, februari 25

Opaal-les

Afgelopen maandag ging ik naar de juwelier omdat de offerte van mijn hanger er was. De vrouw achter de toonbank liet me toen het handgeschreven briefje zien dat de goudsmit geschreven had waarin hij uitlegde hoe dat nou zat, met dit soort opaal. Leuk! Ze liet me daarna de offerte zien. Ik trok niet wit weg maar zei: 'Dat is goed, doe maar!' 'U wordt gebeld als de hanger klaar is,' zei mevrouw de juwelier.

Vanmiddag was ik met Peer in de stad. We lunchten, we slenterden, we kochten wat en toen besloten we even langs de juwelier te lopen. We hadden nog geen telefoontje gehad maar ach, we waren er toch. Toen we binnenkwamen zat mevrouw de juwelier achter een grote tafel met allemaal papieren zakjes om zich heen. Van die zakjes waarin de spullen van de goudsmid binnenkomen...

'Kan ik u helpen?,' vroeg ze terwijl ze op stond. 'Nou...' zei ik, 'ik hoop eigenlijk dat mijn opaal ergens in één van die zakjes zit.' 'Ja, hij is er hoor, ik heb hem nèt ingeboekt'. Even later liet ze mij mijn hanger zien. Prachtig is hij geworden. Precies wat ik wilde. En toen zag ik, in het zakje, een stukje papier zitten. 'Is dat die verhandeling van de goudsmid?' vroeg ik. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Op het briefje staat deze tekst:

"Je hebt 'grote' brokken opaal, vaak is dit de zgn. melkopaal. Dan heb je de zgn. boulder-opaal, dit zijn dunne laagjes die te dun zijn om een steen van te slijpen, daarom plaatsen ze dit tussen een laag onyx (bodem) en een toplaag van kwarts. De drie lagen vormen een opaal triplet. Een opaal bestande uit twee lagen is een opaal doublet. Tot zover de verkorte cursus edelstenen."

Ik kreeg het briefje mee naar huis, als leuke toevoeging aan een mooie hanger. In Australië noemen ze het overigens 'second class opal'. Dus ik wist al een beetje hoe het zat. Maar van die onyx en de kwarts, dat wist ik dan weer niet! Ik zocht er een mooie ketting bij en hij hangt te glimmen om mijn hals. En dat allemaal vanwege een boek én gezellig bezoek.

9 opmerkingen:

Miguel zei

Congratulations for your Blog!

Sorry i don´t understand your language!

Kisses from Matilde

Anoniem zei

Super! Wat een mooi bezit met een mooie herinnering.

Anoniem zei

Provisiejat met je mooie aanwinst.

Wat nederland betreft. Ik meen me te herinneren dat ik toch wel redelijke foto's heb laten zien en toch blijf ik bij mijn mening dat er in België veel meer te zien valt. Zeker als je spectaculaire foto's wil maken.

bubblygirl zei

heb je mooi gekozen joh...en ik ben nu ook weer een beetje slimmer geworden in die dingen :-)

Anoniem zei

OT: Het heeft niets met gras in buurmans tuintje te maken. Nederland is overgecultiveerd en alle sfeer is voorgoed weg. Dat er hier en daar een mooie boerderij staat oid heeft daar niets mee te maken. Het is hier gewoon saai (en dat ik bij de randstad woon zal ook wel een verschil maken). Waar zien we gekleurde huisjes zoals rondom de middelandse ze en andere landen. Hier zijn alle woningen hetzelfde en grote vinex wijken gegroepeerd. Het enige dorp wat een beetje pittoresk is is "het witte dorp" en dat is allemaal nep.

Algje zei

Maar wat voor een opaal uit die soorten is de jouwe dan? Of lees ik daar met mijn duffe hoofd overheen?
Hij is wel erg mooi. Die kleuren!

Anoniem zei

die is werkelijk mooi...en het verhaal erbij,is ook leuk...het verhaal van de opaal ,Fijne dag verder

Anoniem zei

Dit is nu dus een sierraad met een verhaal. En omdat het ook zo persoonlijk is is deze voor je goud waard. Ik hoop overigens dat het geen goudprijs was dit je moest betalen.

Anoniem zei

Ik dacht dat het de zon was, maar jij zat zo te schitteren vandaag! Woensdag omdoen!!