dinsdag, januari 24

Zoom

Afgelopen zondag wilde Peer graag even kijken bij het project 'De Blauwe Stad'. Midden in de provincie Groningen wordt daar een groot landbouwgebied onder water gezet. Daardoor ontstaat een enorm meer waaraan 1.500 woningen zullen worden gebouwd. Er is, zo zagen we in het informatiecentrum, gezocht naar een goede balans tussen groen en wonen. Ruimte voor de mens maar ook voor plant en dier.

Koninging Beatrix heeft op 12 mei 2005 de kraan opengezet en sinds die tijd stroomt het water het nieuwe meer in. Het zal nog tot najaar 2006 duren voordat het hele meer gevuld is. Terwijl we daar, aan de Midwolda-kant van het project, stonden te kijken naar het nieuwe meer wat langzaam ontstaat zag ik, heel in de verte, iets bewegen. Met het blote oog zag je het landschap zoals op de foto hierboven. Maar toen ik mijn ogen tot spleetjes kneep zag ik het.

'Peer!' riep ik. 'Moet je daar nou kijken!' Peer keek. En zag het niet. 'Daar!' wees ik. Een hele kudde!' Peer zag nog steeds niets maar zei wel: 'Misschien moet je even inzoomen, met die geweldige camera van je!' En dat deed ik...



Achter de kudde, stevig doorstappende, reeën liep een man met z'n armen te zwaaien. Ik kon het niet goed zien maar ik denk dat het een reddingsoperatie was. De man joeg ze het gebied uit. Voordat ze zouden worden ingesloten door het langzaam maar zéér zeker opkomende water. Nou maar hopen dat ze een nieuw plekje vinden in dat prachtige nieuwe project.

5 opmerkingen:

C'est Lavi zei

London heeft een walvis in de Thames en wij een kudde reeen in langzaam opkomend Greunings water. 'T moet ook niet gekker worden ;-)
Ps. briljante camera heb je.

Anoniem zei

Met je ogen is dus niets mis. Leuk getest.

Anoniem zei

wauw! enne...lang leve de goede inzoom-optie!

Anoniem zei

Geweldig zo'n zoomtoeter ... de wereld wordt opeens veel groter!

Anoniem zei

Wat fantastisch,,ik heb nog nooit zoveel reeen in de vrije natuur gezien...Moet maar eens naar Midwolda...Leuke foto...leuk verhaal....De blauwe stad,,moet ik onthouden...Een vraagje,waar halen ze dat water vandaan???om het meer te vullen....Lieve groet en kus