maandag, januari 16

Troost

'Heb jij nog iets voor mij te lezen?,' vroeg jongste subzoon begin januari aan me. Hij ging terug naar Portugal, waar hij studeert, en zocht iets luchtigs voor in het vliegtuig.

'Ik heb nog wel wat zwerfboeken liggen,' zei ik. 'Kijk maar even in dat stapeltje daar.' Subzoon keek verbaasd. Hij had, net als veel mensen, nog nooit van bookcrossing gehoord. En dat is jammer want het is echt zó leuk! Hij pakte een zwerfboek en las de stickers aan de buitenkant. 'Ik ben niet verloren, ik ben op reis?' mompelde hij verbaasd. Toen sloeg hij de kaft open en las de flyer die ik binnen in het boek gedaan had. Een grote grijns verscheen op zijn gezicht. 'Maar dit is leuk!' riep hij blij uit.

Nog geen vijf minuten later zat hij achter de computer en meldde zich aan als bookcrosser. 'Maar dan heb ik nog een geweldig boek voor jou,' zei hij. 'Als ik die nou in de bookcrossing gooi, dan kun jij hem eerst lezen. Daarna kan hij dan verder reizen.' Dat was een prima plan. 'Wat voor boek is het?' vroeg ik nieuwsgierig. 'Giphart, oh... echt dat móét je gelezen hebben!' Ik glimlachte om die grote kerel die, toen ik nét z'n submoeder werd (hij was destijds negen jaar jong), rilde van alles waar letters in stonden. Ik weet zelfs nog het eerste boek dat hij zelfstandig -en vrijwillig- kocht. In Arnhem was het. En hij las het helemaal uit. Wat was ik trots...

Gisteren kwam de oudste subzoon langs om 'een bakkie' te doen. Hij pelde zich uit zijn motorpak en zei: 'Ik heb iets voor je.' En uit zijn tas kwam Giphart. 'Troost,' las ik hardop, 'hmmmm... gezien het feit dat ik mezelf op streng dieet heb gezet is dit ongetwijfeld een betere troost dan al die chocola van de laatste weken.'

's Avonds in bed sloeg ik het boek open en begon te lezen. Na één bladzijde lag ik al in een deuk van het lachen. En in dit geval niet omdat het zo'n fantastisch, humoristisch, scherp geschreven, geweldig boek is (en dat is het wel! echt, lees Giphart mensen!). Maar ik moest vooral zo lachen omdat het hele boek maar over één onderwerp gaat: eten, eten en nog eens eten.

9 opmerkingen:

C'est Lavi zei

Over eten gesproken (mooi stukje overigens Donder) ... ik heb bij de Appie cakemix gekocht voor het maken van kruidencake met slechts 1% vet. Ja, je leest het goed, 1%! We gooiden er zelf amandelschaafsel en gewelde rozijnen doorheen en het was héérlijk! Je hebt die low-fat mixjes ook in Browniesmaak en sinaasappelcake smaak. Alleen water erbij gooien (dus geen boter, eieren en suiker), hop, in de oven en na een uur aanvallen. Lekker!

Anoniem zei

Hihi. Echte troost. Ja. Geweldig. :D Overigens heb ik me op aanraden van Aha! ook eens aangemeld bij bookcrossing, maar is er nog steeds niet van gekomen... stom, stom, stom.

Anoniem zei

Een kin van z'n vader. Ook al zo attent...!!!

Anoniem zei

Dan hoef je vast verder geen eten meer.

Anoniem zei

En krijg je daar niet ontzettende trek van?
Ik wel. Als ik een boek over Toscane lees waarin de meest heerlijke streekproducten en wat daarvan gemaakt wordt wordt beschreven, dan loopt het water mijn mond in en wil ik de volgende dag alles uitproberen.

Anoniem zei

hahaha..van je familie moet je het hebben he...echt leuk...Als je dat boek uit hebt,kan je misschien geen eten meer zien,,,misschien zo gek nog niet,,,heeft sub..z misschien psychologische capaciteiten??? Lieve groet en kus

Anoniem zei

Ik sluit me aan bij het commentaar van Crash. Want als ik me er nu teveel in verdiep, ren ik alsnog naar de koelkast voor een bonk kaas met klodder mosterd. NEE!

Anoniem zei

Over eten lezen is ook leuk!
DRop

Anoniem zei

Dit blogje heb ik al gelezen...volgende graag Lieve groet en kus