donderdag, januari 19

Hond en steert

'Café De Kruimel, goedemiddag,' klonk het in keurig Nederlands aan de andere kant van de lijn.
Ik noemde mijn naam.
'Goedemiddag,' klonk het nogmaals neutraal.
Toen noemde ik mijn meisjesnaam.
'Aaaaahhhh moi! Hou ist met je?!'
En we schoten zo terug in onze moerstaal: Drents.

Ik legde hem uit dat ik bezig ben met het organiseren van een reünie van mijn oude klas van de lagere school. Dezelfde school waar hij overigens ook op zat. Maar aangezien hij een paar jaar ouder is valt hij niet in mijn 'reünie-doelgroep'. Hij had destijds, als ik goed geïnformeerd ben, zelfs even verkering met mijn zus. Dat zegt genoeg. Veel te oud. Maar wat wél van belang is, is dat hij én nog steeds in ons oude dorp woont én daar een heel gezellig café bezit. Precies de man die ik moest hebben dus.

We hingen een half uur aan de telefoon. Tussen de 'hoe-is-het-met-gesprekken' door regelde ik een leuk arrangement voor de hele groep. Hij vroeg me het hemd van het lijf over de reünie zelf. Ik heb het idee dat hij nog wel wat mensen, die zich nog niet hebben opgegeven, zal aanspreken. Sommige van mijn oud-klasgenoten komen tenslotte vaak genoeg in zijn kroeg...

'Maor Dries?' zei ik aan het eind van het gesprek.
'Jao?'
'Wat nou as ze meer drinkt dan wij denkt? Het mot veur mij gien financieel risico oplever'n natuurlijk.'
'Ach, weet ie, ko'j over de hond, ko'j over de steert' antwoorde Dries.

Het gaat dus helemaal goed komen...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Eh... hij maakt daar geen punt van?

Dondersteen zei

@Kronkels: yep. Of zoiets als: gemiddeld komt het toch altijd wel uit.

Anoniem zei

Ik heb weer wat geleerd vandaag. Mooi taaltje zeg, dat Drents!!

Anoniem zei

Een tijdje terug, bij KwispelYara, zou dat nog maar de vraag zijn geweest, of je ook over de staart zou komen.

Anoniem zei

Nou ja ... als hij dat zo zegt! *heeft totaal geen idee*

Anoniem zei

Zo te horen,wordt het een gezellig dagje....Veel plezier...Lieve groet en kus

Anoniem zei

"Konj over de hond, dan konj over de steert" - nou, die hek toch seker in datteg joar niet eheurd.

Anoniem zei

Hoezo valt niet in jouw leeftijdscategorie.....
Hoezo is véél ouder.....
Hoezo verkering met zus.....

Waar was ik dan.... dat ik dat niet weet? We schelen maar 1 jaar en 10 maanden toch?

JeZus