vrijdag, januari 20

Oude troep

'Ding-dong' klonk de voordeurbel.
Ik stond op en deed open. Op de stoep stonden twee kereltjes van een jaar of acht.
'Dag meneren!' zei ik.
Daar moesten ze om lachen.
'Dag mevrouw, hebt u nog oude troep?'
Dat mag je rustig met de deur in huis vallen noemen. Bijzondere vraag...
'Hoezo, oude troep?' vroeg ik verbaasd.
'Nou, we zoeken oude radio's of dat soort dingen. Apparaten die stuk zijn. Daar willen we graag mee prutsen!'
'Aha! Nou snap ik het. Nou dat weet ik niet hoor...'
Ondertussen bedacht ik dat we vast wel oude troep hadden, dat ik dat ook wel aan ze wilde geven maar dat ik het verschil tussen kapotte troep en oude troep die nog niet kapot is niet kan bepalen. Daar gaat Peer over en Peer was niet thuis.

'Misschien kunt u even op zolder kijken?' onderbrak het ene meneertje mijn gedachten.
'Nou nee, dat is het niet, ik weet zo niet wat stuk is en mijn man is niet thuis.'
'Oh...' Ze keken wat sipjes. Maar toen ging er een lampje branden bij èèn van de twee.
'Maar wanneer komt uw man dan wel thuis?'
'Hèèl laat vanavond. Maar als jullie morgen terugkomen dan zal ik voor jullie vragen of er nog iets aan oude troep weg te geven is.'
'Dank u wel mevrouw! Hoe laat moeten we hier dan morgen zijn?'
'Tja... dat weet ik niet hoor. Probeer het maar gewoon. Maar denk er om: niet te vroeg!!'
'Zullen we dan om twee uur komen?'
'Kijk maar even. En als we er niet zijn moeten jullie gewoon later nog even terug komen.'
'Dat is goed. We zijn er om twee uur!'

En daar gingen ze. De twee meneertjes. Op zoek naar oude troep. Peer heeft drie zonen die ooit alledrie precies zo waren. Zij deden niets liever dan prutsen met oude radio's, computers, tv's, video's. Wat stuk was werd niet weer heel. Ook niet nadat zij het behandeld hadden. Maar ze hadden er wel dikke pret mee. En wie ben ik om dat soort pret weg te houden bij twee zulke leuke meneertjes?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach, ik had nog wel een beetje veel oude troep voor die heren gehad [we hebben onlangs de kamer van mijn zoon uitgemest!].
Het doet me denken aan mijn broer die ook altijd met oude troep bezig was. Maar hij heeft er wel wat van geleerd want handig dat hij nu is!

Anoniem zei

Die foto... wanneer zijn jullie hier eigenlijk langs geweest?

Dondersteen zei

@Struikel: hee... psttt... achter je! Web-cam.

C'est Lavi zei

On-topic: ik wilde dat dit soort jongetjes eens hier langs kwam, dan hadden ze een aanhanger nodig haha.

Off-topic: het is meer de combinatie P. en M = altijd leuke dingen doen :-)
De ene x regelt zij iets (Cabaret bijvoorbeeld) en de andere x ik (o.a. London). Heerlijk!

Anoniem zei

En wat is het geworden?