zaterdag, januari 21

Free Willy

Sinds onze reis naar Australië heb ik iets met walvissen. We zagen ze daar in het wild, op een Whale Watching Tour. Bultrugwalvissen waren dat. Enorme beesten. Tot 15 meter lang kunnen ze worden en sommigen wegen 30.000 kilo. Indrukwekkend.

En toen kwam deze butskopwalvis. Zij koos er voor om de Thames op te zwemmen. Waarom? Zo vroegen mensen zich af. Maar vandaag werd er een dood walvisjong gevonden op een oever van de Thames. Waarschijnlijk was deze moeder dus op zoek naar haar kind. Zo triest.

Wat ik wel prachtig vind aan het verhaal is de aandacht die het krijgt. Van de media natuurlijk maar ook van al die mensen die daar op de kade staan en met open mond kijken naar zo'n brok natuur in wat eens een vieze, gore, vervuilde rivier was. Ik hoop maar dat ze daardoor beseffen hoe zuinig je daar op moet zijn. Zowel op de rivier als op de walvissen in het algemeen. Maar ik ben bang dat deze mensen, zodra de walvis letterlijk uit beeld is verdwenen, gewoon terug gaan naar hun oude gedrag van vervuilen en het kappen van regenwoud...

Redders brengen de walvis op dit moment via een giga operatie terug naar zee. Ik hoop van harte dat ze dan beseft dat haar jong niet meer te vinden is en dat ze niet nog een keer de Thames op zal zwemmen. Maar één ding is zeker: ze wordt zeer goed in de gaten gehouden! Go Willy. Go!!


EDIT: ach, ze heeft het niet gered...

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Helaas, ze heeft het niet gered.

Anoniem zei

ik ben "bijgelezen" ik haaaaaat Thomas, wat een slavendrijver..... nee, dat is géén leuk jongetje...die jongetjes aan de deur wél, gezellig, wát kregen ze mee?

C'est Lavi zei

Dubbel kut. Sorry voor mijn Frans.

Anoniem zei

Echt zielig...

lieve groet en kus..

Anoniem zei

Mooi verhaal, jammer he dat ze het niet gered heeft.

Anoniem zei

Wat een triest einde toch...

Anoniem zei

Het was een tip voor oop..wist niet hoe hem anders te bereiken groetjes XXX

Anoniem zei

Ach, wat zielig. Goed dat je erover blogt. Dochter M vond het namelijk erg interessant, maar ik wil haar dit nieuws nu even besparen, zeker dat van dat kleintje. Komt wel weer als het wat verder verleden tijd is en ze er nog naar vraagt.

Anoniem zei

ps logke is thuis. Update van haar volgt nog wel (vanavond denk ik)

Anoniem zei

Alleen maar eeen groet vanuit Middelburg Kus