vrijdag, mei 12

Piri Proeven

Ik slenterde genoeglijk door de C1000. Het was er heerlijk koel, ik had alle tijd van de wereld, en dat is fijn boodschappen doen.

'Wilt u even proeven mevrouw?'
Ik had haar helemaal niet gezien, de mevrouw van de proeverij. Ik was net bezig twee schaaltjes kippenvleugels in mijn karretje te leggen. Vanwege de kip-in-cola van morgen.
'Eh...' draaide ik me om.
'Kip Piri Piri!' kirde ze enthousiast, 'het is in de aanbieding!'
Ik zei haar dat ik het toch niet zou kopen en wees op de onbehandelde kippenvleugels in mijn karretje. 'Bovendien heb ik zelf Piri Piri kruiden thuis, meegenomen uit Portugal, en dat gaat natuurlijk boven alles,' verklaarde ik.

Ze nodigde me nogmaals uit om te proeven terwijl ze een klein kippenboutje naar voren stak. Ik nam het aan, blies, blies nog een keer en nam voorzichtig een hap. Bah. Dat was zout. Bremzout! Ik keek haar aan en bedacht hoe ik het nieuws voorzichtig zou brengen.
'En?' ze klonk nog steeds enthousiast, 'lijkt het op de Portugese versie?'
'Nou, bij lange na niet! Is deze kip gemarineerd?'
'Nee hoor, alleen gekruid.'
'Met zout?'
'Eh.. dat weet ik niet maar ik denk het niet hoor.'
'Nou hij smaakt niet naar Piri, ook niet naar kip, eigenlijk proef ik alleen maar zout,' zei ik terwijl ik haar het kippenboutje teruggaf. Zij wist het natuurlijk niet maar de vaste lezers van dit blog weten het wel. Als Dondersteen eten teruggeeft dan is het dus écht niet lekker.
'Oh, wat vervelend,' zei de dame.
'Maar wat vind u er zelf van dan?' vroeg ik.
'Nou, om heel eerlijk te zijn, ik heb het nog niet geproefd.'
'Als ik u was zou ik dat maar wel even doen dan, goedemiddag!' En ik vervolgde mijn weg richting yoghurt, cola, boter, en wat dies meer zij.

Toen ik bij de yoghurt stond en achterom keek was ze verdwenen. Ongetwijfeld stond ze, ergens achter de schermen, een kippenboutje te proeven. Misschien staat ze inmiddels met een fles water naast zich. Want ik dronk, toen ik eenmaal thuis was, een halve liter water in één keer op. Kortom: C1000 klanten onder u, de kip PiriPiri is dan misschien wel de aanbieding-, maar niet bepaald de aanrader van de week...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hou het maar lekker bij je kip met cola. Voor de lekkerste piri piri moet je toch in Portugal zijn. Helaas voor al die Nederlandse bedrijven maar het is niet anders.

Anoniem zei

hahaha...wat een reclame voor....Het boutje was dan niet smakelijk,maar het bloggie des te meer...Ik heb al eerder op je blog willen verschijnen ,maar het lukte me niet...ik zal wel veel gemist hebben....Oh,en nu moet ik wel nog kijken,wat kip cola is...Lieve groet .XXX

Anoniem zei

Hoera!! Een onafhankelijke en objectieve keuring :-) Ik eet zometeen van de BBQ. Eetsmakelijk :-) Wil jouw kip wel eens proeven hoor ;-)

Anoniem zei

Ze was met een spoedvlucht naar Portugal...

Anoniem zei

Gelukkig kun jij toveren met cola!

Anoniem zei

moet je als je potje uit portugal op is eens piri kruiden bij www.herbsnspices.nl bestellen echt erg lekker