zondag, mei 21

Kachelmegoogempie

Nog wat duf van de gezellige bruiloft van gisteren zit ik op de bank. 'Gaan we nog wat doen vandaag?' vraagt Peer. 'Nou, als het aan mij ligt niet. Ik hou mijn ogen maar net open zeg!' En dus wordt het een zondag van loggen, scrabbelen, lezen, en prutsklusjes.

Over drie weken gaan we op vakantie en tijdens het weekendje proefkamperen in Callantsoog kwamen we er achter dat er nog wel wat 'maak-de-caravan-zomer-klaar-klusjes' lagen.

'Zullen we vandaag dan het kachelmegoogempie voor de caravan gaan maken?' vroeg ik Peer. Hij knikte meteen. 'Goed plan!' En nu zie ik jullie denken: 'Een kachelmewattes?' Nou, een kachelmegoogempie. Dat is een handig ding zonder naam. Het ding heeft geen naam omdat het een ding is dat niet bestaat. Kun je het nog volgen?

In dit geval gaat het om een afstandshouder voor het caravanraam. Daar zitten natuurlijk wel van die uitzetstangen op maar het raam moet een behoorlijk eindje open willen die stangen goed werken. Anders zakt het raam alsnog, door de zwaartekracht, dicht. De sluitertjes van de ramen zelf kun je ook op een kiertje zetten maar dat kiertje, u snapt het al, is weer nèt te smal. En ik hou wel van frisse lucht 's nachts, maar niet teveel, en zéker niet te weinig. We moesten dus zelf iets ontwerpen om het raam op afstand te houden.

Vorig seizoen probeerden we het met ijzerdraad dat Peer meegenomen had van z'n werk. Het ontwerp was goed, maar het ijzerdraad bleek veel te slap. Na drie nachten brak het kachelmegoogempie in twee stukken. De rest van de vakantie hebben we ons maar een beetje beholpen.

Een paar weken terug liepen we op het parkeerterrein van de Praxis. 'Hee,' zei Peer terwijl hij bukte, 'kijk eens wat hier ligt?' En hij hield een stukje oud ijzerdraad omhoog. Zo te zien was het ooit een handvat geweest of zo. Het was niet roestig, zag er nog prima uit. En, wat belangrijker was, het had waarschijnlijk precies de goede dikte voor ons kachelmegoogempie.

Zojuist hebben we gebogen en gepast. Het ijzerdraad bleek niet alleen precies de goede dikte te hebben maar ook nog zo lang te zijn dat er wel twee kachelmegoogempies uitgingen. Hebben we er ook nog eentje op reserve.

Zo, laat de vakantie nu maar komen. Wij kunnen met een frisse neus slapen straks!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wellicht staat het volgend jaar wel in de dikke Van Dale ...

Anoniem zei

Bij ons thuis (helemaal thuis) heet dat een doubrie en hier op het eiland is het een fetuut!

alfi

Anoniem zei

Ben niet verbaasd...!

Anoniem zei

wij maken meestal meloogempies, en zo heeft zag ik bij alfi overal wel een naam....
Drop