donderdag, mei 18

Code

Vandaag ging hij in premiére. Dat had ik overigens niet door, ik dacht dat hij gisteren al van start was gegaan maar ik had niet verwacht gemakkelijk kaarten te kunnen krijgen. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik om 19.00 uur belde om te vragen of er nog twee kaarten waren voor de film van 20.00 uur. 'Ja hoor, geen probleem!' klonk het aan de andere kant van de lijn.

Om vijf voor acht zaten we in de zaal. Wij en nog 30 andere mensen. De rest van de zaal was schreeuwend leeg. Voor ons negen rijen niks. Dat was overigens helemaal niet erg, zit je je ook niet te ergeren aan je voorgangers. 'Zou dat nou komen vanwege de slechte recensies of vanwege het feit dat iedereen denkt 'laat ik maar niet op de openingsavond er naar toe gaan?' vroeg ik me hardop af. We zullen het wel nooit weten.

En nou willen jullie natuurlijk weten wat ik er van vond. Toch? Nou, hier komt ie hoor:

Ik vond het een leuke film, af en toe prachtige effecten, soms mooi acteerwerk (John Hurt is altijd grandioos, herinner je de serie 'the Storyteller' nog?), en af en toe verzuip je in de uitleg van alle codes. De verhaallijn, die -dat weten de lezers van het boek- soms lastig is, is zo hier en daar moeilijk te volgen. Bij het boek kun je dan even stoppen om er over na te denken, bij de film denderen ze door. Ik kan me voorstellen dat je, als je het boek niet gelezen hebt, de draad behoorlijk kwijt kunt raken. Voor mij zaten er veel Aha-momenten in. Het is drie jaar geleden dat ik het boek las en veel was toch weggezakt. Ze hebben zich wel goed aan het verhaal gehouden trouwens, dat heb ik bij boek-verfilmingen ook wel eens anders meegemaakt. Och, wat was ik diep teleurgesteld toen ik Het Oneindige Verhaal in de bioscoop had gezien. Ik weet nog dat ik razend en tierend terug liep naar de auto. Ze hadden de hele essentie van het verhaal er voor het gemak maar helemaal uitgelaten. Nou ja zeg! (en terwijl ik het linkje naar Wikipedia zoek lees ik daar dat Michaël Ende ook helemaal niet blij was met de film. Maar luister, heb je dat boek nog niet gelezen? Haal het morgen! Meteen!)

Terug naar de Da Vinci Code: het is een leuke film. Niet weergeloos grandioos maar ook zeker niet zo slecht als de critici beweren. Maar... heb je het boek niet gelezen? Dan zou ik er niet naar toe gaan. Grote kans dat je na tweeëneenhalf uur met een groot vraagteken in je ogen naar buiten komt.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dus we moeten eerst de gebruiksaanwijzing lezen?

Anoniem zei

Oh wat leuk dat je al geweest bent!
Dit is een film die ik in ieder geval ga zien, ondanks de recensies.

Anoniem zei

Heb ik al. Dat vraagteken.