vrijdag, augustus 4

Spreekwoorden

'Nou ja zeg, we zijn geen Haarlemmerolie!' riep ik laatst op mijn werk uit toen èèn van de collega's geacht werd op twee plekken tegelijk in te vallen. En dat terwijl bij onszelf het werk toch ook gedaan moest worden. Twee collega's keken me verbaasd aan. 'We zijn geen wat?'

Nou was het me al vaker opgevallen dat de "jeugd van tegenwoordig" ze niet meer kent: spreekwoorden en gezegdes. Toen Peer z'n jongens nog op de basisschool zaten, en dat is toch al weer een behoorlijk aantal jaren geleden, bleek al dat het aanleren van spreekwoorden niet meer tot de basisopleiding behoort. En ik was er van overtuigd dat ik het daar geleerd had, op de lagere school, bij meester Jongsma en meester Kosters.

Gisteren, onderweg naar het mooie maar natte Terschelling, vroeg Skwebbel: 'Wie wil er een oma-snoepje?' Haar oma was ook mijn oma en toen ze het zakje opentrok ging er een glimlach om mijn mond. IJsbonbons van Fortuin, de enige echte Oma-snoepjes! Mijn gedachten flitsten even een kleine vier decennia terug. Ik zag mezelf weer zitten, bij oma aan de eettafel voor het grote raam. Het pluche kleed op tafel, de altijd bloeiende begonia's in de vensterbank, het tikken van de klok. Een gevoel van geborgenheid. En dan oma, altijd gekleed in haar gebloemde jasschort, die me vroeg: 'Wost een snoepie wicht?'

Ik pakte het snoepje aan, begon aan het papiertje te peuteren (dat tegenwoordig van plastic is gemaakt en lang niet meer zo gemakkelijk opengaat als vroeger) en toen ik de 'bon-bon' omdraaide wist ik het weer. Ik slaakte een kreet van herkenning. Mijn kennis van speekwoorden en gezegdes kòmt helemaal niet van de lagere school. Die kennis, zo herinnerde ik me opeens weer, komt van de snoepjes van Oma!!

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Da's inderdaad wel een moderne uitvoering van de ijsbonbon. Vroeger zaten ze netjes ingevouwen als een kadootje, maar dan zonder strik.

Eindeloos oefenden we die spreekwoorden op school. Inclusief proefwerken en overhoringen.

Dondersteen zei

@Crash: je beseft toch wel dat je met jouw reactie precies aangeeft hoe verschrikkelijk oud je al bent?? ;-)

Anoniem zei

Hey, zit niet op mijn vriendin te katten. Ze was anders heel voorlijk hoor!

Dondersteen zei

@Struikel: dat is helemaal niet katten. Dat is het constateren van een feit! :-)

Algje zei

Dus nou ga jij in de Tweede Kamer pleiten voor het invoeren van ijsbonbons van Fortuin op school. Drie maal daags een snoepje. Yes! Donder for President!

Anoniem zei

OK, OK ... ik ben gewoon al heeeeeel oud, ik weet het!
Zo oud dat ik zelfs Haarlemmerolie ken. [Maar dat kan ook niet anders als Haarlemse. Weet je dat het nog steeds gemaakt en verkocht wordt?]

Anoniem zei

En als de jongste dan kwam waren aaaaaaalle snoepjes op.........en kreeg die draadjesvlees....*grijns*

Dondersteen zei

@Mental: ooohhh... ja! Dat draadjesvlees (ik maak het trouwens vandaag)! En de groentesoep, waar je je lepel rechtop in kon zetten. Hmmmm...

Anoniem zei

Ik ken ze wel maar ik ken ze niet. Ik bedoel, mijn oma's hadden ze niet. Eh... wat dan wel... Top Drop! In zo'n wit met rood plastic papiertje! Verder bij mijn moeder's moeder karnemelk en oude kaas (nog altijd favoriet!) en bij mijn vader's moeder... pindakoeken!!! Zucht. Leve de nostalgie...

Anoniem zei

Hoi DS

Ik ken redelijk wat spreekwoorden maar uit de volgende twee ben ik nooit uitgekomen.
.. is gauw gedrogen & Beter een schat van ere ..
Als je weet hoe ze horen te klinken en wat ze betekenen ik ben erg nieuwsgierig

Anoniem zei

Vandaag ook een IJSBONBON gegeten (in een knal-oranje papiertje!!)met de spreuk "Beter een schat van ere ..".

De vraag was hoe loopt hij af, het antwoord: "..als van goud".

Anoniem zei

Hey hoi,

net, als wel vaker, een ijsbonbonnetje bij de receptie gekidnapped. Meestal weet ik ze wel, maar net "Beter een schat van ere.." gepakt, en die wist ik nog niet. ff googelen, en je raad al waar ik terecht kom ;)

groeten elko

Anoniem zei

jouw oma is dan wel niet mijn oma, en ik hoef slechts 2,5 decennia terug in de tijd, maar ik weet zeker dat mijn oma leek op die van jou:

En dan oma, altijd gekleed in haar gebloemde jasschort, die me vroeg: 'Wost een snoepie wicht?'

Alleen zei mijn oma: "Kinder, pak joe mor eem een snoepke, doar stoan ze veur!"

Gweldig!!!

Anoniem zei

Beter een schat van ere.. Dan een zoen van de Here (a)