zaterdag, augustus 5

Draadjesvlees

Mijn moeder kan heel lekker koken. Dat heeft ze geleerd van mijn oma (zie logje hieronder). En ik, ik kan heel aardig koken maar sommige gerechten willen, tot mijn grote frustratie, maar niet lukken. Draadjesvlees is daar één van. Ik kan het niet voor elkaar krijgen om het vlees lekker mals te laten worden. Het is en blijft schoenzolenvlees. Alle goede tips van mijn moeder ten spijt.

En toen kocht ik, voor mijn verjaardag, die nieuwe pan. En ik besloot het nog een keer te proberen. Met de tips van mijn moeder (en oma) in het achterhoofd ging ik richting cyberspace op zoek naar een forum over draadjesvlees. En daar kwam ik er achter dat ik absoluut niet de enige ben met dit probleem. Frustraties vlogen over mijn scherm. Mensen die het, net als ik, al tig-keer geprobeerd hadden en het maar niet voor elkaar kregen. En, in reactie daarop, alle tips die je maar bedenken kunt. Je moet tomaten toevoegen, zo las ik, azijn moet er bij schreef de èèn, ik voeg altijd rode wijn toe, schreef de ander. Eerst aanbakken, dan het vlees uit de pan en dan afblussen, was een mening. Onzin, reageerde iemand daar weer op, gewoon water er bij pleuren, gas laag en geduld, komt altijd goed. Tomatenketchup moet er zeker bij in, welnee cola moet je er bij doen, ik zeg het je, marineren met ketjap, dat is veel beter. Het was vermakelijk leesvoer, dat kan ik wel zeggen. Maar een eenduidig recept bleek er dus niet te zijn.

Ik schraapte dus maar allerlei stukjes van recepten bijelkaar die mij wel goed in de oren klonken (vlees, margarine, ui, laurier, peper, zout, azijn, ontbijtkoek). En zo ging ik, vanmiddag om 13.00 uur, van start. Om 17.30 uur was het klaar. En, wat nog beter was, het was eindelijk gelukt! Hoera voor de pan. Hoera voor oma en moeder. Hoera voor het internet. En hoera voor mezelf.

'Je mag blijven,' sprak Peer me grijnzend toe vanaf de andere kant van de tafel nadat hij zijn bord er bijna bij opgegeten had. Pffft... dat spande er toch echt even om zeg! ;-)

12 opmerkingen:

C'est Lavi zei

Ik heb hier een origineel recept, uit de oude doos zeg maar. Ik maal mijn draadjesvlees al ééuwen (goed, al jaren haha) volgens dat recept en het mislukt nooit. Mocht je het recept willen, laat het maar weten, dan zet ik het hier wel neer.

C'est Lavi zei

Ehm... typen is ook een vak. Het woordje "maal" in het stukje hierboven mag je vervangen door "MAAK". Anders wordt het wel een heel dom verhaal over gemalen draadjesvlees ;-)

Dondersteen zei

@Lavi: ieder recept is natuurlijk welkom! Ik weet nu dat ik het kan dus dan zijn ook variaties mogelijk. ;-) Maal het hier maar neer, dan kan de rest er ook van meegenieten!

Algje zei

Hing je relatie daar zonder dat jij het wist al die tijd aan een zijden draadje(svlees)!

Anoniem zei

Mag ik nog een tweetal ingredienten aan je huidige recept toevoegen? Sambal (2 theelepeltjes) en knoflooktenen (stuk of drie, hier wordt het vlees iets pittiger van. De ontbijtkoek is wat mij betreft ook onmisbaar hoor dus dat had je helemaal goed gedaan.

C'est Lavi zei

Nodig (voor 4 personen):
600 gr. doorregen runderlappen (mag ook sukadelappen, riblappen of magere runderlappen zijn)
1 grote ui
2 tomaten
150 gr. Blue Band (ja, het is een BB recept)
zout en versgemalen peper naar eigen smaak
2 laurierblaadjes (ik doe er altijd meer)
2 theelepels tijm

1. Laat de runderlappen op kamertemperatuur komen. Pel en snipper de ui. Ontvel de tomaten, verwijder de pitjes en snijd het vruchtvlees in stukjes.
2. Verhit de margarine in een braadpan tot het schuim wegtrekt. Bak de runderlappen op een matig hoog vuur in ca. 5 minuten bruin. Keer ze halverwege. Strooi er zout en peper over.
3. Bak de ui ca. 2 minuten mee. Voeg de tomaatstukjes, de laurierblaadjes en tijm toe. Schenk 2 dl warm water langs de rand van de pan bij het vlees (ik gebruik altijd heet water zodat het vlees niet "schrikt").
4. Zet het deksel schuin op de pan en stoof het vlees gaar (het recept houdt 3 uur aan, ik laat het soms langer staan tot het vlees echt helemaal uit elkaar valt).
5. lekker met gekookte aardappelen (of aardappelpuree) en rode kool.

! Het zuur uit de tomaat zorgt dat de runderlapjes lekker mals worden. In plaats van de tomaat kun je ook tomatenpuree gebruiken of 1 eetlepel azijn of citroensap. Het water kun je vervangen door wijn (ik gebruik water en gooi altijd een bouillon blokje door het water voor de smaak. Ook steek ik her en der een kruidnagel in het vlees). Je kunt het vocht binden door op het laatste moment een snee ontbijtkoek in blokjes door het vocht te roeren. Dit geeft een extra kruidige smaak.

Dondersteen zei

@Lavi: dank. Het is bijna zoals ik het gedaan heb alleen ik gebruikte de azijn ipv tomaten. De ontbijtkoek is denk ik echt een aanrader, de jus werd er prachtig van (ook al zoiets waar ik niet goed in ben, jus.) Misschien dat ik volgende keer wel jouw tomaten en Karin's knoflook toevoeg. :-)

Anoniem zei

Mijn moeder maakte altijd de lekkerste haché van de wereld. Dát recept heb ik wel van haar gehad.En gebruik ik nog regelmatig. Het scheutje azijn komt ook daar in terug.
Mijn ervaring is dat ik met sucadelappen het allerlekkerste draadjesvlees [dat op je bord uit elkaar valt] kan maken.

Anoniem zei

Had je eerder wel het geduld?

Ik braad de blokjes rundvlees aan in een braadpan met dikke bodem, op hoog vuur. Dan gaat er eerst wat zout en een lekkere dit thijm bij en vervolgens ontvelde en in partjes gesneden Italiaanse tomaten. As 't lekker broest vuur omlaag en kokend bouillon erbij, zodanig dat het vlees net niet helemaal onder water staat. Deksel erop en drie, vuur uur op een acht pitje laten sudderen, waarbij je af en toe controleert of er nog wel genoeg vocht bij zit.
Eet smakelijk.

O ja: probeer ook eens Indisch draadjesvlees of 'smoor'.

Anoniem zei

Draadjesvlees is één van mijn jeugdtrauma's, praat me er niet van.

OT: Reactie bij crash; Het regende flink in Brugge... Welk deel van de afspraak had je het over?

Anoniem zei

OT: Sja, dat krijgen we wanneer ik me niet helemaal aan de deal houd: we gingen niet op vrijdag maar op zaterdag, dus jij had regen en ik [bijna] niet maar als straf ook geen zon [en dus geen mooie plaatjes!] :-(!

Anoniem zei

I am doing research for my university thesis, thanks for your great points, now I am acting on a sudden impulse.

generic paxil