donderdag, mei 4

Panne

Als zo lang als ik koken leuk vind wil ik er graag eentje hebben; een gietijzeren pan. Maar al zo lang als ik koken leuk vind en ik er eentje wil hebben vind ik dat ze te duur zijn. Althans, te duur om zomaar even voor jezelf te kopen. En dus doe ik al jaren zonder.

Maar dan komt er een recept waar het woord 'sudderen' in voorkomt en dan schiet het door je hoofd. 'had ik maar een gietijzeren pan'. Iemand suggereert kip-in-cola en ik denk 'had ik maar een gietijzeren pan'. Mijn moeder snapt maar niet waarom ik geen draadjesvlees kan maken en ik denk... Nou ja, u snapt het.

Binnenkort ben ik jarig. Hoera. Aanstaande zondag is het feest. En dus besloot ik, na al die jaren, mijn verjaardagsgeld te besteden aan een gietijzeren pan. Vanmiddag ging ik even naar de Marskramer. Ik stond voor de plank vol pannen en zag de BK-pan die ik graag wilde hebben. Het allerkleinste formaat was al behoorlijk aan de prijs maar ja, dan heb je ook wat. Naast de BK-pannen stond een mooie gietijzeren Normandie-pan te glimmen. Een hele slag groter én een stuk goedkoper. Nog steeds geen goedkope pan maar daar moest ik niet meer over zeuren, zo had ik mezelf toegesproken, het is een cadeautje!

Ik pakte de Normandie en liep naar de kassa. 'Wat is kwalitatief gezien het verschil tussen de BK-pan en deze?' vroeg ik de kassajuffrouw. 'Nou, dit is een hele goede pan hoor mevrouw. U moet het zo zien: de BK-pan gaat echt een levenlang mee, en deze misschien de helft. Maar dat is nog steeds heel erg lang!'

Ik rekende uit dat ik aanstaande zondag 43 jaar word. Als ik zesentachtig word ben ik dus inmiddels op de helft van mijn leven. Ik rekende af en nam de Normandie-pan mee naar huis. Want die gaat, in mijn geval, de restvanmijnlevenlang mee. Ha! En de moraal van dit verhaal? Het is dus ècht niet erg om ouder te worden. Sterker nog; soms is het voordeliger!

6 opmerkingen:

Algje zei

Ha, ik hb ook een gietijzeren braadpan gevraagd voor mijn verjaardag (zo over twee weken) :-)

bubblygirl zei

wist niet dat die dan zo duur waren die pannen..bij mijn grootvader staan er nog een heleboel, zou ik ze even gaan halen??

Anoniem zei

En jij wordt vast minimaal 90, dus heb je die pan nog vóórdat je op de helft van je leven zit!
Tel uit je winst!

Anoniem zei

Ah, en volgens mij zijn Taaldoos en ik ongeveer tegelijk jarig :)

Anoniem zei

Dan kan ik met nog minder toe, want ik ben nog wat ouder ;-)

Ik heb er ook een staan maar ik gebruik hem niet zoveel. Ten eerste omdat ik niet vaak meer uitgebreid kook en ten tweede omdat ik dat ding zo loeizwaar vind.

Anoniem zei

Ha Donder!!! Das lang geleden!
Leuk dat ik jouw nieuwe stekkie nou ook weer weet te vinden!

Hoe gaat het met den pan? Ik moet zeggen dat ik toch iets andere cadeau's wens voor mijn verjaardag ... maar, een pan .. that's fun! Whoei!

Dat wordt dus vanaf nu iedere dag draadjesvlees eten? Ummmmm.... dat maken ze hier nooit! En kroketten .. daar heb ik ook zin in joh!

Nou, ik ga weer de amerikaan uithangen! Groetjes uit Boston!

René