dinsdag, augustus 15

Scoot-mobiele-bejaarde

Toen ik van mijn werk wegreed zuchtte ik eens heel diep. Het was zo'n dag waarvan je er niet teveel wilt hebben. Dweilen met de kraan open. Maar goed, de klok had vijf geslagen en ik mocht naar huis.

Ik reed het parkeerterrein af en ging staan wachten voor de, altijd drukke, Sationsstraat. Links had kennelijk net het licht op groen gestaan, een stroom auto's reed richting binnenstad. En ook van rechts waren er meer auto's dan me lief was. En toen zag ik hem, de oude man op de scootmobiel. Hij tufte met een heel rustig gangetje richting station. Dik tachtig jaar was hij denk ik. En hij wilde afslaan. Mijn richting uit. Dan moest hij die drukke straat oversteken. Ik ging er eens even goed voor zitten, de hand op de gsm om heel snel 112 in te kunnen toetsen.

De stroom auto's ging gewoon door. De oude man stopte en stak vervolgens zijn prachtige oude mannenhand uit. De hand ging, in korte bewegingen, van hoog naar laag. 'Rustig aan jongens,' leek hij te gebaren, 'ooit zijn jullie ook oude knarren op een scootmobiel en ik moet toch echt even oversteken'. Hij gaf een klein beetje gas en stopte. Weer een klein beetje gas en stoppen. Gas, stoppen, gas, stoppen, en dat vergezeld van die mooie, oude hand. De stroom achteropkomend verkeer had het door, zij stonden stil. De stroom tegemoetkomend verkeer reed nog door maar ook zij konden de man niet meer negeren omdat hij al stoppend, optrekkend en gebarend, op het midden van de weg was beland. En toen stopte eindelijk ook het tegemoet komende verkeer. Ik ontspande mijn hand en liet de gsm los.

De oude man zag dat hij overwonnen had en reed naar de overkant. Een enorme grijns ging van het ene oude oor naar het andere en pure pret spatte uit zijn ogen. Grijnzend stak hij de straat over en toen hij aan de overkant was zwaaide hij nog één keer. Als een lassowerper zonder lasso draaide hij met zijn hand boven zijn hoofd. 'Toe maar jongens,' zei de hand, 'ga maar weer door met jullie drukke levens'.

En ik kon, dankzij zijn actie, ook optrekken om naar huis te rijden want alles stond even stil. Mijn vermoeidheid van de dag hard werken was op slag weg. Deze scoot-mobiele-bejaarde rules!!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

En toch blijft zoiets griezelig.

Algje zei

mooi!

Anoniem zei

Een heer in het verkeer waar vind je dat nog.. Hand in rustig tempo van hoog naar laag als je wilt stoppen, zo heb ik het nog geleerd bij het fiets verkeersexamen dat ik in de 60er jaren heb afgelegd.

Anoniem zei

Yi-haa moet hij gedacht hebben!

Anoniem zei

Mooi he!

Anoniem zei

Dat lassogebaar is erg leuk bedacht!

C'est Lavi zei

Weer zo'n verhaal waarvan ik ongelofelijk in de lach schoot :-)

Anoniem zei

Geweldig verhaal! Erg leuk! Ik zag hem in mijn gedachten, en grijnsde in de werkelijkheid.

Anoniem zei

Whahaha geweldig! EN toch blijf ik het gevaarlijke dingen vinden...