zondag, augustus 13

Flarden

Het water kwam met bakken uit de hemel toen we richting Zoeterwoude reden. We gingen file in, file uit, en het regende maar door. 'Zou het dan toch mogelijk zijn?, dacht ik, 'dat onze stelling dat we altijd mooi weer hebben dit weekend in het water gaat vallen?' Om 17.00 uur kwamen we op de camping aan, om 17.15 uur stopte de regen en even later wandelden we aan het strand van Katwijk aan Zee. Gelukkig, de weergoden waren nog steeds met ons...

Zaterdagochtend werden we wakker met zon. Ik installeerde me buiten de caravan met een lekker boek en hoorde gepiep. Een moederkip met zes grote kuikens scharrelde om mijn voeten. Kamperen bij de boer.

'Zullen we dan via een omweg naar Leiden fietsen?' stelde ik voor. Peer vond het een goed idee. Na slechts 10 minuten fietsen trokken donkere wolken zich samen. 'Zullen we toch maar rechtstreeks naar Leiden karren?'

'Als Rembrandt hier heeft zitten schilderen dan was hij een nog grotere meester dan wij denken,' mopperde ik terwijl we door het donkere atelier strompelden. Buiten las ik 'reconstructie atelier'. Okee, dan klopt het weer, Rembrandt had daar helemaal niet zitten schilderen!

We sloegen de hoek om en stonden voor de Latijnse school. Rembrandt had er op school gezeten. 'Stel je voor,' zei ik, 'ooit liep Rembrandt hier door deze zelfde straten en keek naar dezelfde huizen als wij, is dat niet geweldig?'

'Willen we die kwarktaart of toch die andere?' stond ik te twijfelen bij de Hema.

Toen we terugfietsten naar de camping barstte de regen weer los. Ik wist niet dat mijn spijkerbroek zo nat kón worden. Eenmaal terug in ons kerrevennegie ging de kachel aan en kwam een borrel op tafel, droge kleren, hapje, lekker boek, even de foto's terugkijken. Het leven was niet verkeerd.

Zondagochtend was zonovergoten. We ontbeten en zetten vervolgens een grote pot koffie. Toen gingen we buiten zitten, in de zon, scharrelende kippetjes rond onze voeten. Even later verscheen onze visite. Ze brachten taart mee en zelfs slagroom en heel veel gezelligheid.

We reden door het groene hart, met eerst veel wind tegen en later diezelfde wind lekker mee. Groene weilanden, sloten en boezems, molens, veel molens, prachtige boerderijtjes langs de waterkant en een hsl-lijn die zomaar onder de grond verdween opdat het hart ook groen kon blijven.

'Viel het Groene Hart mee of tegen,' vroeg ze. 'Nou,' zei ik, 'daar moet ik even overnadenken... Het viel niet tegen, dat zeker niet.'

In de auto onderweg naar huis dacht ik nog eens na over die vraag. Het Groene Hart was wel degelijk mee meegevallen, want ik had eigenlijk alleen maar polder verwacht en veel water. De slingerende weggetjes, molens, dijken en buurtschapjes hadden me prettig verrast.

Maar rijdend door Het Groene Hart met overal langs de rand hoge flats en snelle wegen besefte ik weer eens hoe bijzonder het is om in een provincie als Drenthe te wonen. Waar ruimte, rust en stilte om de hoek te vinden zijn. Uitgestrekte bossen en hei zover het oog reikt en nachten met sterrenhemels. Stilte, echte stilte. Als je hier je hele leven al woont vergeet je heel gemakkelijk hoe bijzonder dat is.

6 opmerkingen:

Algje zei

Dan moet je maar af en toe naar de herrie in ons groene hart komen luisteren, opdat je het niet vergeet. 't Is één van de dingen waarom ik zo verliefd werd op IJsland: daar kan het zó stil zijn dat je je eigen oren hoort suizen.

Anoniem zei

Ja, t is een stukje van ons land met veel tegenstellingen.
Maar toch...toch heeft elk stukje Nederland zo haar charmes ;)

Anoniem zei

Het is net als met dat feest, je geniet hier van flarden ... natuur, landschap, water.

Anoniem zei

Ik woon al mijn hele leven aan de rand van het groene hart en ik zou er voor geen goud weg willen, de polder, de weidevogels, de bossen de heide, het water, de luchten, de molens en de slinger weggetjes, de duinen en de zee. Prachtig! En dan kun je ook nog gewoon eens lekker Utrecht Den Haag, Leiden of Haarlem in. Mijn broer is net verhuisd naar een dorp bij Assen, prachtige omgeving, maar toch zou ik er niet willen wonen. Misschien is het wat je in je jeugd meekrijgt dat bepalend is voor waar je voorkeur naar uitgaat.

Anoniem zei

Mooie foto's met mooie luchten! Nederland heeft absoluut charme!

Anoniem zei

Mooi dat het mooi was. Heb je dus goed gekozen uit het feest-aanbod. En ja, wij zijn verwende fiets sikken hier. Ik hoor je denken: "Wij?" Nou ja, euh, jullie dan...