woensdag, maart 29

Vooruitgang

Ooit, lang geleden, had Assen een mooi centrum. Oude statige panden, een prachtige Brink, leuke straatjes en water. De Vaart liep door tot in het centrum en vrachtschepen legden aan in De Kolk, de draaikom waar de vaart eindigde. En toen kwamen de zeventiger jaren van de vorige eeuw...

In het kader van de vooruitgang werd de Kolk gedempt en omgetoverd tot een fantasieloos parkeerterrein. De Vaart bleef bestaan maar boten konden er niet meer varen want de doorgang met het kanaal werd ook rigoreus dichtgemaakt. Het water gaat onder de weg door via grote duikers en dat is dan dat. Geen scheepvaart meer mogelijk, nog geen kano kan er door. Ja, ja, die jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hadden ze plannen!

En toen werd het 2000. Nieuw millenium, nieuw geluid, moet het gemeentebestuur van Assen gedacht hebben. Ze wilden scheepvaart terug in het centrum. Het moest weer levend worden in dat stuk van de stad. En zo ontstond het plan. Dat deel van centrum gaat op z'n kop. Het theater -heel origineel 'De Kolk' genoemd- moet tegen de vlakte. Er komt een heel nieuw cultureel centrum voor in de plaats. Maar het aller-aller-mooist vind ik persoonlijk dat de Vaart weer opengesteld gaat worden voor de scheepvaart. Hoera! Varen tot in de binnenstad. Ik kan haast niet wachten. In 2008 worden de eerste schepen terugverwacht in De Kolk.

Het terugbrengen van het goede uit het verleden; dat vind ik nou vooruitgang!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk Assen! Heb je nog een ijsje gescoord of ben je toch wezen sporten?

Anoniem zei

Als ze dat goed doen tenminste.

P.S. Ik startte per ongeluk twee keer je page op.
Conclusie"Die drentse Leonard Cohen van je klinkt in canon-vorm ook goed.

Dondersteen zei

@Hejemato: ik ben wél wezen sporten! Ik wel! ;-)

Anoniem zei

Het goede uit het verleden handhaven, terughalen, en het slechte achterlaten. Op die manier laat je zien dat je van het verleden geleerd hebt ;-)

Anoniem zei

Ik ken de binnenstad van Assen niet,maar het lijkt mij erg mooi,als het goede oude..terug komt...Fijne avond XXXX

Anoniem zei

Leuk!
In Haarlem denken ze er ook over om gedempte grachten weer open te gooien. Dat plan is geboren vanwege waterkundige problemen: de zeespiegel stijgt en de provincie daalt .... er moet meer wateropgevangen worden.
Desalniettemin, een leuke oplossing!

Algje zei

Leuk, kom ik een keer naar Assen kanoën. Of in Assen, dat is minder vermoeiend.

Anoniem zei

Waar laten ze nou al die auto's? Assen was voor sommige Groningers nou juist zo'n aantrekkelijke winkelstad vanwege die parkeerplaatsen. :-)

Als datum van openstelling stel ik voor 5 december 2008. Of wanneer het de Goedheiligman maar schikt om zijn intocht te doen plaatsvinden.

Anoniem zei

Naast al dat reizen dus óók sparen voor een kano?