vrijdag, maart 24

Smul-boeken

'Wil jij nog iets?' vroeg Peer me terwijl ik rondslenterde. Ik keek op en zei dat ik niks hoefde. Echt niet. Peer liep naar de kassa om het notitieblokje te betalen dat hij in handen had.
We liepen door een mega-super-luilekkerland-boekwinkel in Hoogeveen. Ik was de deur voorbij gelopen omdat ik precies weet wat er gebeurd als ik een boekwinkel binnenloop. Maar Peer had de deur opengedrukt. Peer! Niet ik. En dat is voor de rest van dit verhaal best belangrijk.

Eenmaal binnen snoof ik diep. Oh, die geur... heerlijk. Ik keek om me heen en zag een uitgestrektheid van vierkante meters winkel. Maar niet alleen boekwinkel! We kwamen eerst in een hele grote sectie met knutselspullen. Ik dwaalde van stelling naar stelling, snoof de geur in me op, streelde af en toe over iets wat ik graag wilde hebben maar nee, vandaag niet.

We dwaalden door naar helemaal achterin. Daar was de kantoorboekhandelafdeling. Ook al weer zo mega-groot. Peer vond er zijn spiraal noteboekje en toen was daar dat moment van 'wil jij nog iets of zal ik afrekenen?' Terwijl Peer aansloot in de rij slenterde ik verder. Terug via een andere weg dan maar. En toen gebeurde het; ik kwam terecht in de eigenlijke boekwinkel. Wow. Ik keek met ogen zo groot als die van een kind op sinterklaasavond om me heen. Wat een winkel! Ruim. Goed verlicht. En duizenden boeken. Donder was in luilekkerland aangekomen.

'Kijk Donder!!! Kijk!!! Hier lig ik!!! Gloednieuw ben ik!! Joe-hoeeeee, Donder, zie je me wel?' Het boek had helemaal niet zo hard hoeven schreeuwen. Ik zag hem toch wel op z'n prominente plek boven op een tafel vol met boeken. Hij stond fier rechtop. Ik zag de naam van de schrijver in grote letters staan. Maar... dat kon toch niet waar zijn? Een nieuwe Stephen King? De winkel om me heen verdween. Het was nu alleen nog dat boek en ik. Langzaam liep ik er op af, pakte het op, draaide het om en las de achterflap. Mijn hart begon een beetje sneller te slaan, mijn wangen werden rood van puur plezier. Het was echt waar! Een gloednieuwe Stephen King! Bijna sprong ik op en neer van puur plezier, maar dit was een keurige boekwinkel, ik hield me dus in. Heel even ging ik met mijn duim langs de bladzijden en snoof. De onmiskenbare lucht van een nieuw, nog ongelezen boek kwam me tegemoet. Ik draaide me om en ging op zoek naar Peer.

Hij zag ons al aankomen; Stephen King en ik. Ik deed mijn hoofd een beetje schuin en keek op mijn aller-aller-liefst. 'Peer? Lieverd? Kijk nou toch eens wat ik gevonden heb! Een nieuwe Stephen King. In Hoogeveen!' Peer begon te lachen en hoefde verder niks te zeggen. Alhoewel nog niet betaald was het boek wel al gekocht. Dat ik zonder Stephen de winkel zou verlaten was inmiddels ondenkbaar geworden. Op weg naar de kassa vonden we ook nog een allerschattigst City-boekje over Brussel. 21 April gaan we daar naar toe dus het boekje mocht samen met Stephen mee naar het afrekenmoment. 'Wilt u het boekenweekgeschenk mevrouw?' vroeg het kassameisje toen ik betaald had. Een boek. Gratis. Of ik dat wilde. Duh....

En zo verlieten we Hoogeveen met een klein notitieblokje. En nóg drie boeken. Oh, wat kunnen sommige dagen toch onverwachts geweldig uitpakken!

EDIT: begonnen om 16.34 uur, lezen, eten, lezen, lezen, Wie is de Mol, lezen, lezen, lezen.... 00.15 uur... bladzijde 340, uit. Zucht. Ge-wel-dig. Hoe krijgt die man het toch voor elkaar om jaar na jaar na jaar alsmaar geweldige boeken te schrijven? Applaus. En dan nu naar bed want morgen: reünie. En dat is óók leuk.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik begrijp dat we voorlopig geen blog meer van je hoeven te verwachten?

Anoniem zei

Hmmm ... kantoorboekhandels en boekwinkels: mijn favoriete shopping uitjes. En jij hebt daar in Hoogeveen een winkel waar dat allemaal samen in één groot pand zit. Hmmm ... *jaloers*

Anoniem zei

Nooit van gehoord, die Mobiel van je . Ik had gehoord dat zijn volgende "the cell" zou heten.
Ik ga morgen gelijk kijken of hij het eiland heeft kunnen vinden.
Bedankt voor de tip.
alfi

Anoniem zei

Ow, heerlijk, boeken! Ik was een paar dagen geleden op zoek naar een paar boeken voor in de neiuwe praktijk...kinderboeken...een paar...maar er waren zoveel leuke en mooie boeken. Ik heb er een paar gekocht...een paar teveel...hahaha!

bubblygirl zei

Wel ik heb er hier ook nog zo eentje thuis zitten die zo zot is van Stephen King...zal maar niet zeggen dat er een nieuwe uit is *laat de GGG effe niet op het internet* :-) nee, heel veel plezier er nog mee, maar hij zal ondertussen wel uit zijn zeker?

Anoniem zei

Slik. Hoe blij ik ook ben voor jou, met je nieuwe Stephen King, moet ik je toch iets vertellen. Iets wat me zwaar viel. Waar ik toch even een traantje bij weg moest pinken.
Vorige week heb ik, voor het eerst in drie jaar, een boek moeten kópen om het boekenweekgeschenk te kunnen bemachtigen. Bovendien was dat niet in mijn (voorheen) eigen winkel (daar kom ik nu niet meer, voorlopig), maar in een andere winkel. Zucht. Steun. Waar ik overigens wel ga proberen te solliciteren. De grootste boekwinkel van NL, noemen ze dat :)
Veel plezier op de reünie.

Anoniem zei

Jij en King. King en jij. Echte liefde. Driehonderdveertig bladzijden lang. Zucht. En het was vast geen roman!

Anoniem zei

Ik zie het al helemaal voor me...hahaha..veel plezier met stephen KING..hoe kan je hem ook weerstaan he!!!!!groetjes X