woensdag, juli 12

Kluun'n

Ik had er al eens over gehoord. Ik had er al eens iets over gezien op TV. Ik had er zelfs al eens over gelezen bij haar. Maar op de één of andere manier verdween het ook steeds weer uit mijn hoofd. Tot een tijdje geleden. Op haar log las ik er weer over en toen wist ik het weer: 'Oh ja, dit boek moet ik echt nog eens lezen'. Ik had het nog niet gedacht of de ECI-gids lag op de deurmat. Over perfecte timing gesproken.

Kiezen was dit keer dus helemaal niet moeilijk. Ik koos voor Kluun. Zonder ook maar naar andere boeken te kijken. Omdat al die mensen hadden gezegd dat het zo'n geweldig boek was. En nou vaar ik niet altijd blind op de mening van anderen maar als veel anderen allemaal hetzelfde roepen dan ga ik toch denken dat er wellicht een kern van waarheid in het verhaal zou kunnen zitten.

Gisteren werd het boek door de postbode afgeleverd. Om 22.00 uur zei ik tegen mijn Peer: 'Ik ga vroeg naar bed hoor, ik heb dit lekkere nieuwe boek, ik wil nog even lezen en dan vroeg slapen'. Lezen lukte. Vroeg slapen niet. Want ik las en las en las maar door. Ik was niet in Assen maar in Amsterdam waar ik meeleefde met de personages van dit boek. Ik vervloekte Stijn, voelde mee met Carmen en Roos en had zo te doen met de kleine Luna. Ik merkte niet dat Peer in bed stapte. Hij viel in slaap, ik las door en door en door. En huilde, tranen met tuiten, mijn kussen werd er nat van. Ik kan me niet herinneren ooit zoiets gelezen te hebben. En toen de nacht al een behoorlijk eind richting ochtend ging was de laatste letter gelezen, het verhaal zat in mijn hoofd en Kluun zat in mijn hart. Geweldige schrijver, geweldig verhaal, prachtig boek.

Peer roept al weken dat ik nog een cadeautje tegoed had (nog in verband met onze trouwdag). Ik heb daartegen steeds geprotesteerd want ik had immers die prachtige bos bloemen gekregen? Maar hij bleef erbij. Dus zojuist zei ik: 'Peer... ik heb toch nog een cadeautje tegoed?' Peer knikte bevestigend. 'Nou, ik weet nu pre-cies wat ik wil hebben...' Peer vond het meteen een geweldig plan. Hij hoeft de deur er niet voor uit en weet dat ik er blij mee zal zijn. Over 2 dagen heb ik hem in huis. Ik kan me er nu al helemaal op verheugen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtboek. Heb het zo'n driekwart jaar geleden gelezen. Precies dezelfde reacties als jij.

Anoniem zei

Ok...weet ik meteen wat ik bij de ECI ga bestellen hahahaha

Anoniem zei

Hahaha, zo heb ik het ook gehad met ene boek van nicci french 'vang me als ik val' slecht voor je nachtrust, maar oh zo'n goed boek!

Anoniem zei

Ah, KLUUN!! Donder, ik dacht dat je het toch al wel gelezen zou hebben... JEETJE. Ge-wel-dig he! Zowel tragisch als humoristisch. En nee, ik hield 'm ook niet droog.

Waarschuwing voor deel 2: zo mogelijk nóg véél grover dan de eerste.