dinsdag, juli 11

Kiekesop

'Wil je kiekesop?' zo werd mij vanmiddag gevraagd. Ik keek verbaasd op. 'Wil ik kieke-wat?' vroeg ik. 'Kiekesop!' De collega keek me vriendelijk aan. Iets ergs kon het dus niet zijn. Maar ik had er nog nooit van gehoord. Even daarvoor had ze het al gehad over een hapsnurker. Nee, ik verzin het écht niet; een hapsnurker.

Ik werkte over de grens vandaag. Dat moge duidelijk zijn. De collega's in Leeuwarden hadden zoveel werk liggen dat alleen hun kruin er nog net boven uit stak. Onze afdeling gaat er de komende weken zo af een toe een handje, of twee, helpen. Dat helpen ging prima. Maar kiekesop en een hapsnurker, daar had ik nog nooit van gehoord. U wel?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Nee, maar daarentegen is het voor mij wat moeilijker de friesche grens over te steken. (De psychologische barière buiten beschouwing latend)

Anoniem zei

Zoals onze jongste zoon zou zeggen: " heb ik nog nooooooiit van gehoord!"

Anoniem zei

Hapsnurker wel, dat is volgens mij een rare snijboon [ :-)], maar kiekesop ... nee ....

Anoniem zei

Dei Fraiz'n bin'n male hapsnurkers dei kiekesop vreten doun.

Algje zei

Kuikensoep en lepel? Weet je trouwens wat een kukebont is? En een verenmepper? Das niet fries, maar zijn ook mooie woorden.

Ben trouwens niet op vakantie, wel bijna en had het daarom strrrraaaaldruk (ook een woord dat niet bestaat) om alles nog op tijd af te hebben en 'schoon' weg te kunnen.

Anoniem zei

Ik ben een geboren Fries, ik spreek en schrijf de Friese taal, maar van kiekesop heb ik nog nooit gehoord. "Sop" is inderdaad soep zoals eerder wordt gezegd, zou het soms "kipesop" kunnen zijn? Dat zou inhouden dat je kippesoep werd aangeboden. "Hapsnurker" zal dan een Friese uitdrukking zijn, wil idd zoiets zeggen als "rare snijboon". Ik dacht dat de uitdrukking landelijk bekend was. Misschien nu wel ;-)

Anoniem zei

Sop = Soep, dat zeggen we in limburg ook tegen soep.

En Kieken = Kip in het vlaams :)

Dus volgens mij is het inderdaad kippensoep

J-gol zei

Er zal inderdaad kiepesop aangeboden zijn (kippensoep). Hapsnurker is landelijk en betekend iets als vreemde vogel, onnozele e.d.