dinsdag, april 25

Foe-ra-wat?

Vanwege ons werkprogramma van vandaag kwamen we niet echt toe aan de middagpauze. Dat kan je zo hebben. Maar collega Hejemato had geen brood mee en scheurde dus even snel, op haar fiets, naar de super De Boer. Toen ik haar even later over het parkeerterrein zag lopen met een tasje met boodschappen zei ik: 'Daar is onze chef met haar fourage'.

Collega S. zat tegenover me. Hij keek me verbaasd aan. 'Foe-ra-wat?' Ik dacht werkelijk dat hij een geintje maakte. Dat doet S. namelijk wel vaker. Maar nee, hij wist het echt niet. 'Fourage,' zei ik, 'daar heb je toch wel eens van gehoord?' Hij schudde peinzend z'n hoofd. En ik was verbaasd.

'Hee M.,' riep ik richting onze stagiaire. Ze keek op. 'Wat is fourage?' Ze keek me aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen. 'Ik heb geen idee,' zei ze. Ze keek al net zo peinzend als S.

Okee. Dit waren twee jonge mensen. Eentje nog volop in de studie en eentje net afgestudeerd. Nou ja, bij-na afgestudeerd eigenlijk. Ik ging dus voor de derde poging. Collega E., zij was immers ietsiepietsie ouder als de twee jonkies? Maar ook E. schudde resoluut haar hoofd na mijn vraag. Nog nooit had ze van fourage gehoord.

Ik liet mijn hoofd met een dramatische klap op mijn bureau vallen en riep in wanhoop uit: 'Mijn hemel, ik ben nu dus echt een oude trut!' Al het jong-volk om me heen moest er erg om lachen. Maar ik vond het helemaal niet leuk. Zo ouderwets is fourage toch niet?

Hejemato kwam inmiddels onze kamer binnen. Met haar fourage. 'Hee...,' vroeg ik voorzichtig. 'Ja?' antwoorde ze. 'Weet jij wat fourage is?' Ze keek me vreemd aan. 'Nou, eten, voorraad, voedsel... toch?'

'Gelukkig,' verzuchtte ik, 'ik ben hier niet de enige oude trut!'

7 opmerkingen:

Anoniem zei

ben ik met mn 26 dan ook een ouwe trut??

C'est Lavi zei

Ik wist het ook niet, ik ben een jonkie!!!!! :-)

Algje zei

Niet genoeg gekeken zeker naar zoetgevooist becommentaarstemde natuurfilms. Daar fourageert alles en iedereen, of het nou bek, snavel of muil heeft.

Anoniem zei

Oud, of belezen. Da's een groot verschil hoor :)

Anoniem zei

Sjonge de algemene ontwikkeling is tegenwoordig ook niet om naar huis te schrijven zeg, zelfs ik met mijn matige taalkennis wist het. Alleen hoe heette het ook al weer in het leger?

Anoniem zei

Op mijn werk is het een vaak gebezigd woord: fourageergebieden [voor vogels dan wel te verstaan]. Daar worden zelfs nota's over geschreven. Nooit bij stil gestaan dat de helft van de mensheid het dus niet eens begrijpt!

Anoniem zei

Nou wij zijn dus mensen die niets begrijpen, geen algemene ontwikkeling hebben, dom zijn, niet belezen zijn, de taal niet onder de knie hebben en niet naar natuurfilms kijken. Sjonge jonge ons ego is weer enorm opgepoetst.

Leuke mede-bloggers heb je! haha
gr
S & E