woensdag, april 26

Corpu-leren

Mijn logje van gisteren werd vandaag, op het werk, nog eens uitgebreid besproken. Lachend ging het woord 'fourageren' meerdere keren door onze werkkamer. Ook Kronkels bleek het woord niet te kennen. En gesterkt in de wetenschap dat niet alleen mijn collega's E., S. en M. het woord niet kenden maar ook een aantal medebloggers er nooit van gehoord hadden bedachten E. en S. een plan. Wraak wilden ze.

Toen we, in onze middagpauze, met vijf man/vrouw sterk richting binnenstad liepen om een patatje bij Julio Menotti te scoren werd het plan aan mij uitgelegd. 'Wij gaan ons verdiepen in écht moeilijke woorden,' sprak E., 'en dan leggen we maandag een woord aan jou voor en dan zullen we nog wel eens zien of jouw kennis der Nederlandsche taal zo goed is...' Ik knikte. 'Dat is goed. Maar dan niet aankomen met moeilijke medische termen. Het moet wel een werkwoord zijn.'

S. liep naast me. Het fourageren van gisteren zat hem nog steeds niet lekker. 'Dus....,' zei hij, 'het moet een werkwoord zijn. Zoiets als corpuleren of zo!' Ik stond stil en keek hem lachend aan. 'Beste S.,' zei ik. 'Het is copuleren... of corpulent!' S. begreep in een fractie van een seconde wat de consequentie van zijn foute samenvoeging was. 'Mèn!,' riep hij uit, 'nou vervul ik vanavond zeker weer de hoofdrol op jouw blog!'

Ik buitelde van het lachen over straat. Corpuleren... Wat een leuke samenvoeging! Want het èèn kan ik... en het andere ben ik!



PS: ter geruststelling voor S.: Je bent niet de enige die deze samenvoegingsfout maakt. Als je op het prachtige nieuwe werkwoord corpuleren googled zie je dat vele je al voorgingen. Dat scheelt. Toch?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben heel erg benieuwd wat ze voor maandag voor je gaan bedenken, maar volgens mij ga je het toch wel weten!

Anoniem zei

Oké, komt ie.

Wat is Onaneren?

Chargeren?

Wat zijn onomatopeën (iig geen werkwoord)

Als je deze weet, gaan we door naar de gevorderden ;o)

Dondersteen zei

@Struiken: onaneren doe ik niet, ik ben een keurig meisje!, en chargeren vind ik niet nodig ;-) en onomatopeeën schrijf je met drie E's!

Anoniem zei

Ik zal het nog vaak moeten aanhoren ben ik bang :p

Een soort van verkapte contaminatie zeg maar, maar dan anders..

con·ta·mi·ne·ren (ov.ww.)
1 door elkaar halen => verwisselen

Anoniem zei

En volgend jaar doe je mee aan twee voor twaalf!

Anoniem zei

Ow, wat lekker trouwens ... ik zie het nu pas ... geen onleesbare codes meer intikken! Wow!

Dondersteen zei

@Ettje & Jag: ik weet wat onaneren is. Daarom zeg ik ook dat ik dat niet doe. Want ik ben een meisje én ik ben keurig. En meisjes? Die o-na-ne-ren niet! Althans, niet de meisjes die ik ken...