zondag, april 9

Cape

De jongste subzoon had gisteren gevraagd of we vandaag thuis waren. Hij loopt momenteel stage in Brussel maar was heel even (lees: wel 36 uur) in Nederland en had wel zin in een bakkie en bijkletsen. Toen hij binnenkwam riep ik uit: 'Wat heb JIJ nou aan?'

'Dat is mijn cape!' sprak hij trots. En toen begon hij uit te leggen. Hij heeft een half jaar in Portugal gestudeerd en daar is het de gewoonte dat studenten zo'n cape dragen. 'Kijk,' zei hij, 'aan de binnenkant zitten de emblemen genaaid van de universiteit en de stad.'
'En waarom zitten dan al die grote franjes aan de onderkant?,' vroeg ik verbaasd.
'De scheuren aan de linkerkant worden er in gemaakt door je vrienden. De scheuren rechts door je familieleden. En de scheuren aan de achterkant door je vriend of vriendin.'
'Wow. En als de verkering uitgaat?' vroeg ik. 'Dan wordt die scheur met hele grote steken dichtgenaaid. Zodat iedereen ook weet dat het uit is!' *

Ik ben dol op dit soort culturele dingen. Dus nadat Peer z'n tanden in de cape had gezet was ik blij dat ik ook een scheur mocht zetten. Krrrrrrrrttttssss..... ging het. En zo voegden we, op een gewone zondagochtend, een stukje franje toe aan M. z'n cape. Leuk man.




* Overigens woont zijn huidige vriendin in Barcelona dus ik zag onze toekomst al even voor me... Als wij straks kleinkinderen willen zien moeten wel wellicht een camper kopen en met grote regelmaat naar Spanje? Waar heb ik dat
meer gezien?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Owww lekker ... legaal kleding scheuren!

Anoniem zei

En als het een erg goeie vriendin is ligt die cape in tweeën?

Anoniem zei

Leuk ritueel, kunnen we gelijk zien of iemand vrijgezel is. Handig.....

Algje zei

Fun, in vroeger tijden scheurde je je kleren als je rouwde. Maar goed dat je dit vertelt, ik zal H nog eens flink aan de tand voelen wat die scheur daar achter in zijn spijkerbroek doet.

Anoniem zei

wat ontzettend leuk! enne...volgens mij zit je in gedachten al in je camper op weg naar la spanja!!