donderdag, november 24

Worteltjes

Een aantal weken geleden verzuchtte ik dat het eindelijk voorbij was. Na al die behandelingen, al die stress, al dat zuchten... hoefde ik nu tot februari 2006 niet meer naar de tandarts. Dacht ik.
De kies die in september door de vriendelijke Zuid-Afrikaanse tandartsmevrouw was behandeld speelde op. Om eerlijk te zijn deed hij dat al weken. Maar ik ben een kei in het negeren van kiespijn. Ik overtuig me zelf, dagelijks als het moet, dat het wel over zal gaan.En als de pijn dan even weg blijft denk ik: 'zie je nou wel... niks om je druk over te maken'. Tot de pijn vervolgens weer terugkomt. En dat doet hij altijd. Bij mij is het nog nooit overgegaan zonder behandeling. Dat zou ik na 42 jaar toch wel moeten weten zou je denken. Bovendien had de tandarts me, tijdens die eerste behandeling, al gewaarschuwd. 'Ik moest heel diep boren, tot op de zenuw,' vertelde ze me op die warme septemberdag. 'Het is heel goed mogelijk dat u er toch weer last van krijgt.'

Vanochtend op mijn werk besloot ik toch maar tot actie over te gaan. Ik greep al mijn moed bij elkaar en belde de tandartspraktijk. 'Vanmiddag om 20 over twee heb ik nog wel een plekje,' zei de assistente. Slik. Vanmiddag al? Ik was er even stil van. De assistente begreep de stilte. 'Ach, dan bent u er maar van af ook hè?' ging ze verder. Ze had gelijk. Natuurlijk had ze gelijk.

En zo lag ik weer een half uur lang ondersteboven in de tandartsstoel. Dit keer voor een dubbele wortelkanaalbehandeling. Goh, die had ik nog niet gehad dit jaar...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Èn? is het nou over?
(Ik bedoel je angst niet die pijn)

Dondersteen zei

@Struikel: nee. Niet de angst (die gaat nooit over) en niet de pijn (want nu napijn van de behandeling, de eerste paracetamol is al op).

Anoniem zei

He gat. Wanneer houdt het op? Die behandelingen bedoel ik. Want die angst en die pijn zijn niet zomaar verdwenen...

Anoniem zei

Het is wat! Maar weer een zenuw minder is weer een kies die geen pijn meer kan gaan doen later..Ik slikte zelf net de noodkap van mijn kies waar een kroon op moet bijna door. Morgen ook maar even bellen..

Anoniem zei

Gats, ik moet morgenochtend weer naar de endodontoloog. Voor een moeilijke wortelkanaalbehandeling. Tik Tik, kroon er uit en maar hopen dat hij heel blijft.
En dan volgende vrijdag weer.Voor de volgende.

STerkte!

Anoniem zei

Weet je, als je nou al je tanden en kiezen in een keer onder verdoving laat trekken, dan ben je d'r voorgoed vanaf. Van je gebit, van de tandarts en van de pijn. Goed idee?