zondag, september 24

Hete Bliksem

Vroeger, bij mijn moeder thuis, aten we nog wel eens stamppot zoete appels; Hete Bliksem. Zalig was het. En ook na 'vroeger' at ik ze nog wel eens bij mijn moeder, als ze eens een partijtje van de speciale zoete appeltjes kreeg. Zelf maakte ik de Hete Bliksem nog nooit.

'Wil je een portie zoete appeltjes?' vroeg mijn moeder me gisteren aan de telefoon, 'dan kun je zelf eens stamppot zoete appels maken,' kwam er achteraan. Ik riep meteen enthousiast dat ik dat wel wilde. Leuk! en Lekker! Dacht ik...
Nou lekker kan het nog wel worden, dat wel. Maar leuk is toch écht anders. Ik kreeg vandaag twee kilo aangeleverd in een plastic zak. Vanavond begon ik enthousiast te schillen. En na een stuk of tien van die piepkleine appeltjes wist ik het.

'Daarom kookt de moderne vrouw geen ouderwetse recepten,' verzuchtte ik. 'Wij hebben hier toch helemaal geen tijd voor zeg.' Maar ik schilde stug door. Daarna kookte ik ze kort en straks gaan ze de vriezer in. Zodat we twee keer Hete Bliksem kunnen eten. En daar zal het dan ook wel bij blijven...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat roept herinneringen uit mijn jeugd op. Mijn moeder maakte dat ook vaak.

OT: je rss feed is uitgevallen. Klik maar eens op je feedburner link.

Dondersteen zei

@Struikel: het was een heel oud linkje, ik heb hem verwijderd.

bubblygirl zei

Toen ik de titel van dit blogje zag, dacht ik effe: 'bestaat er ook een koude bliksem dan?', maar na het lezen van je stukje, wist ik dat het niet over het weerfenomeen ging, maar over appels!! Wel, ik denk ook dat de moderne mens er gewoon geen tijd meer insteekt, ook al kunnen die receptjes van de oude tijd nog echt wel lekker zijn..ik ken mezelf..ik zou het ook niet doen...enne thanks...maar 'het snot' zit nog altijd in mijn koppeke en me echt al veel beter voelen is een understatement ;-)

Dondersteen zei

@Henny: nee dank je! (rilt hard bij de gedachte)

Anoniem zei

Lekker! Op je gemak kleine appeltjes schillen, in het zonnetje, onder de druif, Noes aan je voeten, een mandje voor de schillen op schoot en een pan voor de appels naast je op het bankie, een merel zingt het hoogste lied, Noes tilt slaperig een ooglid op en loert omhoog... Nou, vind je het al bijna leuk om te doen?

Anoniem zei

Ik snap al niet eens waar mijn moeder de tijd vandaan haalde, met vijf kinderen zonder alle gemakken als wasmachine, auto voor de deur etc.
Maar lekker is het wel!

Anoniem zei

Is ook alweer een tijdje geleden dat ik het gegeten heb.

En is veganisties!

groetjes, digi