zondag, september 10

Groeten

Ik doe het express, ik geef het toe. En ik heb het altijd al gedaan, zo lang als ik leef al. In den beginne was het gewoon omdat het zo hoorde. Iedereen deed het toen, in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. En tot mijn grote genoegen ben ik niet de enige die het doet, vele Drenten (en wellicht ook Groningers, Friezen en andere provincialen) doen het ook nog steeds.

Dus toen wij vanochtend over het Balloërveld fietsten deed ik het weer.

'Moi!'
'Goeiemorgen!'
'Môge!'
'Ah moi!'

En de tegenliggers zijn vervolgens altijd in twee categorieën te verdelen: Drenten en import (zo worden de de zogenaamde "Drentenieren" en/of toeristen hier genoemd). De Drenten steken vaak één wijsvinger omhoog, waarbij ze de handen wel beide aan het stuur van de fiets houden, en zeggen dan 'moi' terug. Of één van de andere standaard begroetingen. Dat kan ook.

De import daarentegen zie je altijd even schrikken. Hun hoofd gaat iets omhoog, er komt een licht verbaasde blik in hun ogen en vervolgens komt er 'Eh... dag!' waarna ze doorfietsen. Daarbij halen ze soms nog gevaarlijke capriolen uit door achterstevoren op hun fiets te gaan zitten om mij na te kijken. 'Wie was dat?' vragen ze zich vervolgens af. 'Waar ken ik dat mens van? Is het misschien familie van de buurvrouw of zo?'

Ik ben ze na drie trappen fietsen al vergeten maar tussen die "import" zitten vast een aantal die zich de hele dag af blijven vragen wie ik nou eigenlijk was. Want zij zijn het kennelijk niet meer gewend, dat je elkaar gewoon groet. Nou wij wel groeten hier wel hoor, en ik blijf het ook gewoon doen. Omdat het aardig is maar ook, ik geef het eerlijk toe, vanwege de reacties van de import. Want dat is altijd lachen!






klik hier voor foto's
Nieuw!! als er nieuwe foto's op mijn Flickr staan staat dit logo in het vervolg onder aan een blogje. Je hoeft alleen maar even op de camera te klikken om doorgelinkt te worden naar de foto's.

3 opmerkingen:

bubblygirl zei

man man man!!! wat een mooie foto's heb jij daar op staan joh, niet te doen, echt plaatjes!! enne, ik ben dan zeker altijd een import, ik heb het al hier in mijn eigenste dorp als ze me goededag zeggen dat ik heel de dagzit te denken wie dat nu weer was...maar jullie begroeting is toch wel een rare hoor :-)

Anoniem zei

Ik woon al 32 jaar in Drenthe maar de begroeting die jij omschreef ken ik niet (die met dat vingertje bedoel ik). Maar ja ik kom ook uit een ander gedeelte van Drenthe en uit een grote plaats. Wellicht licht het daar aan. Maar eh: "moï!"

Anoniem zei

Op de camping waar wij stonden gisteren werd niet eens gegroet.....
Drop