donderdag, september 21

Brutaaltje

Toen ik zojuist terugfietste van bieb en C1000 zag ik dat een aantal kinderen op straat een voetbalveld hadden uitgezet. Twee pilonnen aan de ene kant en een heel stuk verderop ook twee pilonnen. Dat waren natuurlijk de doelen, dat was duidelijk. Er tussenin stonden een stuk of vier jongetjes met een voetbal. Ze waren nog niet begonnen.

Voor ik verder vertel wil ik eerst even iets uit de wereld helpen. Wellicht denkt u nu 'ach wat zielig, die kinderen moeten op straat spelen omdat er weer eens geen ruimte voor ze is gemaakt!' Niets is minder waar. Er is hier, aan het eind van ons blok, een speeltuintje. Aan de andere kant van de wijk is een groot grasveld met een paar bomen. En, alsof dat nog niet genoeg is, achter ons huis ligt een mega-groot voetbalveld, in de winter ook wel ijsbaan genoemd. Daar mogen ze naar hartelust spelen, er staan zelfs echte doelen! Ze moeten er alleen even voor omlopen. En dat doen ze niet en dus wordt er op straat een veld uitgezet. Op zich niks mis mee natuurlijk totdat...

Ik fietste richting 'voetbalveld' en voor me aan liep, op de weg, een oud echtpaar. Beide dik in de tachtig denk ik. Ze gingen niet meer zo hard en kuierden, in het septemberzonnetje, richting voetbalveld. Eèn van de jongetjes, een knulletje niet ouder dan vijf jaar, met blonde stekeltjes op zijn hoofd, stond in het 'doel' aan de kant waar wij vandaan kwamen. Hij keek achterom en zag het oudere echtpaar aan komen lopen. Ik was inmiddels ter hoogte van hem toen ik tot mijn stomme verbazing het mannetje op behoorlijk pissige toon tegen het oude echtpaar hoorde zeggen:

'Kom op zeg, een beetje doorlopen hoor!'

Ik keek verbaasd achterom en riep: 'Nou ja zeg!'
Maar tot mijn nog grotere verbazing versnelde het oudere echtpaar hun pas en spraken ze, verontschuldigend: 'Ja, ja, we gaan al hoor!'

Het moet toch werkelijk niet gekker worden in dit land. Vorige week was in het nieuws dat opvoeders geen corrigerende tikken meer uit mogen delen. Nou was ik in dit geval niet de opvoeder maar oh, wat jeukten mijn handen zeg. Dat respectloze kleine onderdeurtje had ik graag de oren eens gewassen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Waren vast en zeker z'n oppas-opa -en oma !

Anoniem zei

Tik mag niet, maar een rechtse hoek wel...

Anoniem zei

Toch is het niet zo leuk bij de ijsbaan. Vanochtend stond er een heel artikel in de krant dat daar de buurt daar de kinderen niet wil hebben spelen. Tja, dan moet je wel op straat. Maar je hebt gelijk ze moeten niet zo op die oudere mensen reageren. Er zijn genoeg alternatieve plekjes om te voetballen.

Anoniem zei

Ze zouden voor straf je logje een stuk of 100 keer moeten overschrijven. Met een PEN, ja. (Niet dat ik ze het plezier van het lezen van jouw logje gun, maar toch).

Dondersteen zei

@Hejemato: nou, dat ligt iets genuanceerder hoor. Als die knuppeltjes uit de krant OP de ijsbaan zouden spelen was er niets aan de hand! Ik leg het je nog wel eens uit, het is een heel verhaal...

Anoniem zei

Wat schrijf je nou? 4 pilonnen en 4 jongetjes?
... nou ik had het wel geweten!
Groet'n, JeZus

Anoniem zei

Misschien kunnen we dan wel een wet aannemen die corrigerende tikken voor opvoeders toestaat!

Anoniem zei

Die moest eens even flink door de wringer!

Anoniem zei

Nou ik had mijn mond niet kunnen houden denk ik.

Anoniem zei

grrrrrrrrrrr niks oren wassen...billekoek....mooi scrabble woord

Anoniem zei

Een 'opvoedend schopje onder den bips' mag misschien wél...?