donderdag, september 7

Begraven

Toen de ouders van Peer, járen geleden, besloten definitief naar Spanje te verhuizen was dat een keus voor de eeuwigheid. Ze kochten namelijk twee graven in de gemeente La Nucia. Omdat ze ook na hun dood in Spanje wilden blijven. Peer z'n vader overleed al voor ik mijn relatie met Peer begon, Peer z'n moeder overleed acht jaar geleden. En wij besloten, unaniem, dat vader en moeder eigenlijk samen in èèn graf zouden moeten liggen. Want dat gaf hun relatie beter weer dan elk in een eigen graf. En zo geschiedde. Peer z'n moeder werd bijgezet in het graf van Peer z'n vader en het graf ernaast bleef leeg. Maar dat graf was wel al gekocht, voor de eeuwigheid zelfs... Mijn zwager gaf destijds aan dat hij dat graf dan graag op zijn naam wilde hebben en dat vonden wij geen van allen een probleem.

Jaren gingen voorbij en nu is het dan zover dat er iets met dat lege graf moet gaan gebeuren. Ik belde dus met de begrafenisondernemer in Spanje en vertelde hem het verhaal van het lege graf. Hij ging vervolgens naar de gemeente La Nucia om te onderzoeken of het graf was overgezet op naam van mijn zwager. Zijn onderzoeksresultaten waren schokkend. Volgens de gemeente is er geen enkel graf in La Nucia dat onze naam draagt. Niet voor mijn zwager maar... ook niet van mijn schoonouders! 'Hè? Geen graf op naam van mijn schoonouders? Nou, ze liggen er toch echt begraven hoor. Ik was er bij dat mijn schoonmoeder begraven werd en drie maanden geleden zijn we er nog geweest. Toen lagen ze er nog!' De begrafenisondernemer was hoogst verbaasd. 'Ik moet vandaag naar een vergadering in La Nucia en zal persoonlijk gaan kijken hoe de situatie ter plekke is,' zei hij. 'Kunt u me even precies zeggen waar ik het graf van uw schoonouders kan vinden?' Ik gaf hem dus gedetailleerde aanwijzingen over bij welk hek hij moest zijn en in welke muur, in welke rij en onder welke naam mijn schoonouders begraven liggen. We wachten de resultaten van dat onderzoek maar even af. Maar bizar is het wel.

Mijn zwager had overigens niets geregeld. Het graf staat dus niet op zijn naam, dat is wel duidelijk, maar hij had ook geen begrafenisverzekering afgesloten. Er is dus niets. En nu mag de familie het oplossen. Gelukkig is begraven in Spanje goedkoper dan in Nederland maar dan nog, het is een heel gedoe en het blijft heel veel geld.

En daarom heb ik aan de lezers van dit blog de volgende vraag: 'Hoe goed is jouw uitvaartverzekering geregeld?' Besef goed dat, als je niets regelt, je de familie opzadelt met een rekening van zo'n achtduizend euro. En dat is geen leuke nalatenschap. Dus misschien moet je het effe checke. Want doodgaan hoort bij het leven. En het kan nog járen duren hoor, voor die verzekering aangesproken gaat worden, maar zo lang moet je natuurlijk niet wachten. Want dan is het echt te laat.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

jeetje das nou wat
nou ja ik heb alles voor elkaar denk ik moeder regelt alles he hihi(makkelijk als je nog thuis woont)
gr BAD EEND

Dondersteen zei

@Fran: en als er al een nis is ben je dus nog goedkoper uit. Maar dan nog, het blijft veel geld. En als jouw vader er niet meer is? En het jezelf en je familie financieel wat tegenzit? Wat dan?? In Spanje begraaft de Staat je niet als er geen geld is. Dan wordt je gewoon 'opgeslagen' in een koelcel. Ik zou dus altijd verzekeren. Voor die paar euro per maand geeft het een hele hoop rust lijkt me.

Anoniem zei

Mijn moeder betaalt mijn uitvaartverzekering al jaren en dat blijft ze ook doen vertelde ze me. Het schijnt dat ik door mijn lichamelijke klachten nogal duur ben en dat wil zij voor me dragen...erg lief!
Mijn vader was verzekerd, maar we waren zo duur uit dat mijn moeder veel moest bijbetalen...dus op dat moment heeft ze haar eigen verzekering en die van mij aangepast.
Ik vraag me ineens wel af hoe JAG het geregeld heeft en of we voor Tutta ook al iets moeten regelen (brrrrr krijg al kippenvel als ik eraan denk...)
X

Anoniem zei

En blíjven controleren, want zoals alles wordt ook een uitvaart met de tijd duurder... Dus.

Algje zei

Niet verzekerd hier en bewust. Sinds pakweg mijn 25e zorg ik dat er altijd zo'n 7000 minimaal op mijn spaarrekening staat, zodat nabestaanden daarvan de begrafenis kunnen betalen. En als jij zegt dat het nu 8000 kost, allé, dat staat er nu ook wel.
Als dit onverstandig is, hoor ik het graag van je, maar zo'n begrafenisverzekering heeft me altijd nogal uit de zakklopperij geleken als je nagaat hoeveel je daar mettertijd voor betaalt i.v.m. rente die je vangt op spaarrekening.

Algje zei

Tenzij je natuurlijk van plan bent vroegtijdig heen te gaan, dan kan zo'n verzekering misschien wel uit. Maar wie is dat van plan?

Unknown zei

Taaldoos,
blijkbaar heb je een spaarpotje voor het geval dat je dood gaat. Maar wat gebeurt er als je dat geld door omstandigheden onverhoopt nodig hebt? Blijf je er dan vanaf.
Als je dat nou wilt voorkomen dan kan je misschien beter dat geld storten in een depositofonds. Je ontvangt dan 4% gegarandeerd rente, het geld dat daarin staat valt buiten de vermogensrendementsheffing (als je meer dan pakweg E 20.000 spaargeld hebt is dat prettig en de (éénmalige) storting van jou (zeg) E 7.000 levert je een fiscale aftrekpost op. Als je nadere info wilt dan mail je maar dan zorg ik dat mijn assurantie-adviseur je wat toestuurt.