dinsdag, februari 7

Telefoon-angst

Het was vandaag haar vierde dag. Onze nieuwe stagiaire begon vorige week aarzelend maar zeer enthousiast aan haar stage bij ons welke maar liefst tien maanden gaat duren. We begonnen rustig aan. Ze werd het gebouw rondgeleid, ging hier en daar kennismaken en moest vooral meekijken. Veel meekijken. Maar nu, dag vier, wordt de werkstress door ons een beetje verhoogd. Ze hielp me vanochtend met de post, ruimde veel op en maakte, naast wat standaard briefjes, ook haar eerste eigen briefje. Alles ging gesmeerd. Totdat ik zei...

'Kijk, het bedrijf van deze brief, die moet even gebeld worden. Want we kunnen hier zo niet mee verder, we hebben meer informatie nodig...'
Slik, deed de stagiaire.
'Het is niet eng hoor, je moet gewoon vantevoren goed voor jezelf duidelijk hebben wát je precies wilt weten.'
Ze vroeg me vervolgens het hemd van mijn lijf. Om te weten te komen wat ze dan precies te weten moest zien te komen.
We gingen eerst verder met de post. Met de lunch. Met het verzenden van enorme bergen werk en toen, het was inmiddels vier uur geworden, zei ik...

'Je moet ook nog bellen hè?'
'Oh, eh... ja....,' verzuchtte ze.
'Als je wilt wil ik het wel een keer voordoen hoor!'
'Nee, dat hoeft niet. Maar ik vind het wel spannend.'
'Nou dat mag. Het is tenslotte de eerste keer.'
Ze ging er eens goed voor zitten en zette nog eens voor zichzelf op papier wat ze zou gaan vragen. Toen pakte ze de hoorn. Ik kon een glimlach niet onderdrukken.

'Hee! Je mag me niet uitlachen hoor!' giegelde ze.
'Nee, beloofd, ik zal niet lachen!'
'En als ik helemaal, totaal af ga... dan blijft het tussen ons okee?'
'Dát is goed!'

Nou vraagt u zich natuurlijk af of ze ook afging. Maar als dat zo was, had ik er niet over mogen schrijven, dat was de deal. Dus nee, ze ging niet af. Want ja, hij ging wel over. Maar nee, er werd niet opgenomen. Maar deze stagiaire? Daar gaan we nog veel plezier van hebben. Zij komt er wel.

8 opmerkingen:

Algje zei

Wat een moedige meid. Helemaal haar eigen telefoonangst overwinnen. Petje af!

Anoniem zei

ik heb een woord van je blog geleend.'k hoop niet dat je het erg vindt.

Dondersteen zei

@Quasi: nou, dan wil ik toch eerst wel eens even weten wélk woord! *kijkt streng*

Anoniem zei

Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Als Leonard Cohen in drenthe e.o. was geboren had hij net zo geklonken als die zanger op de achtergrond.

Anoniem zei

Ah, wat herkenbaar. Mijn stagiaire vorig jaar moest diezelfde stap maken.
En ... ik weet zo goed hoe het voelt. Telefoneren: het blijft ook voor mij iets onredelijks angstigs waarbij ik iedere keer weer een stap moet maken.

Anoniem zei

Je moet het arme meisje niet zo plagen!!

bubblygirl zei

we hebben ooit allemaal zo moeten beginnen he..en in 10 maanden zal ze het wel kunnen, hoop ik althans! greets

Anoniem zei

Ze zette het telefoonnummer gelukkig niet eerst in de goede volgorde...